Støbning af gulv under sokkel

Hej jeg er igang med at lave et nyt badeværelse i en tilbygning fra 60erne på mit ellers gamle hus.
jeg har gravet cirka 60/70 cm hvor af de 40 cm var fyld. da tilbygningen er bygget ud over faldende terræn, har de den gang valgt at holde samme sokkel niveau som resten af huset og så bare fylde op over terræn indvendigt.
Spørgsmålet er så om jeg kan sænke gulvet 100/150 mm, så for jeg jo en lille smugle sokkel som væg i bunden? men det er jo stadig 30cm over terræn
tænkte selv at jeg måske bare kunne lave nogle lidt højere kantisolering når jeg støber gulvet og så bare pudse oven på dem til sidst ?

For lige at gøre ondt være er jeg så sindssyg at jeg vil lave et murstens gulv på hele badeværelset. sætter dog et badekar op som også bliver bruseniche men gulvet skal jo helst blive vand afvisende alligevel, tænker at olie behandle gulvet og så voks til sidst ??
Håber der er nogle kloge folk der kan hjælpe
Mvh Søren

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du epoxybehandler murstenene, kan de fortrænge vand, ellers ikke. Men er det lovligt?

 

Spændende.. mht. Gulvet 🙂
Hvis membranen laves korrekt, må man så ikke vælge den belægning man lyster? (Sagt uden nøjere kendskab til bygningsreglementet)
Jeg har smurt Borup Vandtæt på en pudset væg i min bruseniche, det holder fint.. Der er begyndt at være lidt utætheder (man kan se pudset bliver mørkt, når der kommer vand på væggen) her efter godt 5år, så det er ved at være tid til et par genbehandlinger, tror jeg🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
tak for det svar om de pudsede væge med Borup Vandtæt måske man kan mætte en mursten med det ? 
men vigtigst af alt lige nu er hvad højde gulvet skal lægge i ?
jeg tror på det kan lade sig gøre at fuld mætte stenende med olie og så lukke til sidst med voks men har bare ik nogen erfaringer med det
så lidt..
Det tror jeg sagtens du kan.. så vidt jeg husker, ringede jeg faktisk til Borup Kemi, for at høre om jeg kunne Bruge det.. de var hjælpsomme, så vidt jeg husker 🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det der betyder noget for hvor dybt du kan lægge dit gulv er dybden af din sokkel, du må jo f.eks. ikke komme under din sokkel med bunden af flamingoen. I princippet kræver det en geoteknisk undersøgelse men jeg har selv lavet noget lid det du skal til og jeg har holdt mig 20 co over bunden af fundamentet og så har jeg sikret mig at det er lerjord som fundamentet står på og omgiver fundamentet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
altså under sokkel har jeg jo fundament så der altså dybt nok og er også gravet ud.
men hvad gør jeg med hensyn til den kuldebro der kommer på de nederste 10 cm væg som er sokkel ?
tror i min løsnig med at havde en høj kant isolering mellem betong gulvet og vægen vil virke ?
så kant isoleringen ikke kun ligger mellem gulv og væg men 10/15 cm op over færdig gulv
Hvorfor var det nu, du skulle så langt ned? Er det for at have plads til betondækket? Har du overvejet en let konstruktion, i stedet? Altså uden beton..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

300mm flamingo 80mm beton med vand gulvvarme 5 cm mursten og så sænke gulvet 100mm så er man jo der nede omkring.
bliver også fedt at kunne varme det tykke gulv op med sol fanger og at det er varmt i huset selv om fyret har været gået ud natten over måske

ok..  Der er bare en masse snak, for tiden om fordele/ulemper ved let kontra tung gulvkonstruktion..
En let løsning kunne måske minimere din problematik omkring kuldebroer?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ja, ok kom til at rode lidt rundt i sokkel og fundament men bottom line er at jeg tror din konstruktion er fin. Mht. isolering langs soklen, betyder det så at du ikke planlægger nogen isolering indvendigt? Er det fordi du har hulmursisolering?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også