El gulvvarme

Nye fliser på badeværelses gulvet i sommerhuset.
Gulvet er 2,8 kvm
Der skal ligges 1,5 kvm varmemåtte indklusiv brusehjørnet.
Det skal bruges til at gøre gulvet varmt den tid man opholder sig i badeværelset når man går i bad.
Gulvet er isende kolt i vinterhalvåret.
Det ikke skal bruges til at varme rummet op.
Er det spildt arbejde at lægge elvarme under de nye fliser
hvis der ikke er isoleret længere nede under de nuværende fliser ?
Eller kan elvarmemåtterne godt varme fliserne op ?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville lægge en 150watt måtte(pr m2).. det er vist den kraftigste måtte man kan få. (under trægulv max100watt pr m2)... men hvis i således kun tænder den når i er i sommerhuset og slukker igen når i tager hjem, så er det jo ikke mange kroner og ører man bruger på den komfort... miljømæssigt og opvarmningsmæssigt er det helt sikkert ikke så godt... man kan få termostat med wifi så i kan tænde hjemmefra. har selv lige lagt en devimat med wifi. så længe dit ønske er at få et gulv som ikke er mega koldt i vinteren, så synes jeg ikke det er spild.. det er ihvertfald ærgerligt at fortryde...
Jeg har endnu ikke haft min måtte tændt - men jeg har hørt fra andre at man skal regne med 3-4timer før gulvet er varmt. måske lidt mere hvis i ingen isolering har under.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Rentabiliteten afhænger af hvor længe og ofte i bruger badeværelset. Bruges sommerhuset også jævnligt i vinterhalvåret, ville jeg overveje at isolerer mod terræn for at begrænse varmetabet.

Med et begrænset forbrug kan elvarme i nogle tilfælde derfor godt være en økonomisk attraktiv løsning sammenholdt med etableringsomkostningerne til en bedre energiklasse.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg tænker bare at hvis vi taler en måtte på 1,5m2 - så kan den bruge MAX for 13kr strøm pr døgn. gider man til at banke gulv op og måske nye afløb osv osv. for måske kun at bruge 5kr.. og hvis den bare skal sørge for at gulvet ikke er ubehageligt koldt så kunne man jo slukke den efter 24 timer og så er det sikkert fint indtil man tager hjem fra weekend ophold... på den måde kan man få 15 weekender for 200kr.. hvis en dag sommerhuset skal bruges dagligt, så skal man sikker have lavet det større og så kan man passende isolere osv... men til spørgsmålet. JA jeg tror godt du kan få varmet gulvet op med en måtte selv med ringe isolering.. og uanset hvor godt der er isoleret - skal måtten køre for fuld drøn de første 10-24 timer alligevel da der sikkert er begrænset varme om vinteren når i ikke er der alligevel. så en efterisolering tror jeg skal være i en anden omgang.. ihvertfald økonomisk set.
 
Vi vil have nyt flisegulv da det gamle ser træls ud.
Og så var det at man måske kunne løse problemet med det iskolde gulv.
Vi regner med at flytte i sommerhuset pået tidspunkt
Når vi bliver pensioneret.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
En elmåtte på 1,5m2 fra Devi koster 750kr... jeg ville smide den på og afvente den store renovering hvis i alligevel måtte ønske større badeværelse. det er klart at ved daglig brug af gulvarmen kan i jo risikere et forbrug på 13kr pr døgn i 6mdr(vinterhalvår) hvis i flytter ind fast... det er alligevel et par tusinde kroner årligt.. der kan i måske nøjes med et forbrug som er 1000kr mindre hvis gulvet er godt isoleret... men igen, 1000kr i besparelse årligt- så tager det mange år at tjene sig hjem hvis man kun tænker økonomi. men alting handler jo om tid, evner og penge... hvis man selv kan hygge sig og banke gulvet op og isolerer osv.. så ændrer det jo igen på min anbefaling. 
Nu handled det mere om det var spildt arbejde at lægge gulvvarme under fliserne, hvis der ikke er andet end kold beton fra fliserne og ned til bunden.
Jeg ved ikke hvordan man laver/har lavet sådan et gulv.
Nå men jeg har siden jeg startede tråden i dag haft ringet til en mure.
Han kommer en dag og kigger og giver et tilbud.

det er ikke spildt arbejde mener jeg.. jeg har bare beskrevet at worst case så koster det 13kr pr døgn.. jeg har for 2uger siden fået spartlet og lagt fliser ovenpå præcis sådan en elmåtte. jeg gav ca. 800kr pr m2 for mureren... dog havde jeg selv lagt måtten ud inden.. bare til din pris sammenligning...
.

Tak for jeres svar.👍
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også