Gulvvarme virker pludselig ikke

Hejsa.

Vi har fået et ret underligt problem med vores gulvvarme. Det er pludselig stoppet med at virker efter at have virket fint i 5 år.

Er vi enige om at dette system selv burde lufte ud så det kan ikke være luft i systemet vel?

Jeg har absolut ingen forstand på det, så jeg har ikke kunne gøre meget andet selv end at hive de hvide/grå følere af og massere den lille stift så den ikke har sat sig fast. Dette hjalp ikke så jeg har på nuværende tidspunkt istedet taget alle 3 af så det blot er fremløb der varmer gulvet.

Mine fremløbsrør er brandvarme og mine tilbageløb er iskolde. Så hvad kan være galt? Har taget nogle billeder af mit system, hvis i skal bruge billeder af andre ting må i gerne sige til :-)

Kan der sidde en snavssamlet i selve shunten? Hvis ja hvordan renser jeg den og skal systemet tømmes før jeg kan dette? 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har forresten også tjekket at pumpen kører. Og har også haft taget strømmen og genstartet det hele. Intet af det har hjulpet. 
Slet ingen bud? :-)
Har du tjekket at den lille lufthætte i toppen af endestykket i dine manifolde ikke er spændt fast. De skal sidde løst, så der kan slippe luft ud.

Søren O
Den ene er løs den anden virker ikke til at være løs.. Er det noget jeg selv kan løsne? Eller skal jeg ha en VVSer ud?
Riv hætterne af og massér  ventilerne. Hvis dit system ikke selv gør det, kan de godt sætte sig.

Under hætten er der en lille tap tryk på den et par gange så skal det nok komme igang igen.
Annonce
Er prøvet desværre.. hjalp intet. Har taget hætterne af nu fordi tænker det måske var dem der fuckede det op.. det har hjulpet lidt men gulvet er stadigvæk ik særlig varmt. Jeg kunne godt være bange for det er luft i systemet.. kan jeg ik bare fyre godt op for bar nede på mit fyr og så tvinge evt luft ud af systemet?
chrkling skrev den 19-02-2020 11:13:41

Er prøvet desværre.. hjalp intet. Har taget hætterne af nu fordi tænker det måske var dem der fuckede det op.. det har hjulpet lidt men gulvet er stadigvæk ik særlig varmt. Jeg kunne godt være bange for det er luft i systemet.. kan jeg ik bare fyre godt op for bar nede på mit fyr og så tvinge evt luft ud af systemet?

 Det skal nok fyldes efter/skylles igennem.

Hvis du presser ventilerne i bund skal de gerne sprøjte lidt vand op.

Prøv at hæve trykket på din pumpe. Hvordan det gøres kan du "google" dig til ved at finde brugsanvisningen til pumpen.
Det mest effektive er at "skylle" een kreds af gangen.
Du kan lukke for de enkelte kredse ved at lukke reguleringsventilerne under de røde dæksler i den øverste manifold. Under dækslerne skal ventilen betjenes med en unbraconøgle. Du skal som det første notere nøjagtigt hvor åbne de enkelte ventiler er (det gøres ved at opmåle omdrejninger (f.eks. 3 omdrejninger og "40 minutter").

Søren O
Puha det lyder jo nemt nok, men omvendt også som noget jeg kan fucke godt og grundig op selv :-) De ventiler i snakker om der skal kommer vand ud af hvad er det for nogle? Det er ikke selve stiften vel?
chrkling skrev den 20-02-2020 10:00:13

Puha det lyder jo nemt nok, men omvendt også som noget jeg kan fucke godt og grundig op selv :-) De ventiler i snakker om der skal kommer vand ud af hvad er det for nogle? Det er ikke selve stiften vel?

 Jo det er stiften på ventilen om man vil

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis