Hvilken størrelse limtræ skal jeg bruge til garageport

Ja som overskriften lyder, så skal jeg bruge en overlægger til min garage, jeg tænker pr. automatik limtræ.

Porten er 5m bred og garagen er 7m dyb. Mine lodrette stolper i væggen er 145mm brede.
De 2x 145mm der er tegnet ovenpå limtræet, har jeg fået at vide ikke er nødvendige. Men hvis de er der giver de en god stabilitet i bygningen.

Som i ser på tegningen, så vil limtræet skulle bære spær, da porten er på langs af bygningen og ikke i gavl.

Hvilken størrelse limtræ ville i vælge?



Jonas
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har ikke beskrevet hvilket slags tag du skal have på garagen?
Måske en 18`er DIB er bedre? Lavere og mere stabil. Påvirkes heller ikke mod vand. Hvis det er ledhejseport, skal du jo bruge al den højde du kan få.

 

Du kan osse prøve her
http://dimension.athena-cms.dk/WoodBeams2014/Denmark/IWWoodenBeam.dll/$/

Venlig hilsen
Knud
Prøv evt. at kontakte Lilleheden eller tjek deres hjemmeside, tror de har et beregningsprogram. De vil ofte gerne være behjælpelige med at fastlægge dimensioner hvis man ringer til dem.

Husk i din garage at der skal etableres afstivning i min. 3 af væggene med skråposter eller andet som kan føre de væltende kræfter gennem vægskiven til fundamentet. Det har du garanteret tænkt ind i konstruktionen, det springer bare i øjnene for en bygningsingeniør som mig når jeg ser sådan en model ;-)

Ingeniør født med ti tommelfingre
Annonce
Fandt du et svar på din overligger? Står i samme situation som dig?

Ringede til et byggemarked. De beregnede og tilbød den 

Jonas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis