Heftig gang skimmel i skur - hvordan undgår jeg det fremadrettet?

Jeg har desværre døjet med en heftig gang skimmel i mit skur. Det er et ca. 2 år gammelt muret skur uden isolering med støbt gulv. Jeg har en lille ventilator kørende i den ene ende samt nogle små huller til at hive luft ind i samme ende.

Skuret er bygget i forbindelse med huset af et typehus firma og jeg antog derfor ventilationen var fin til situationen. Desværre var det ikke tilfældet.

Jeg vil derfor gerne høre om nogle kan komme med tips til hvordan jeg kan undgå skimmelsvamp derude?Jeg har nu en affugter til at køre, men synes det bliver en anelse dyrt at skulle have den til at køre hvert vinterhalvår fremover. Jeg har overvejet at lave hul i væggen i modsatte ende af ventilatoren og sætte en rist i, men er i tvivl om det vil være nok.

Håber nogle kan komme med lidt tips - på forhånd tak!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at vide det tænker jeg at skimmlen opstår på det der hedder osb3 plader for på dem har jeg set mange gange at der opstår skimmel. Bl.a. hos mig selv udluftningen hjælpe ikke meget pladerne skal vaskes ned med en mugeræber sikkert flere gange og med tiden bliver det bedre...
Det er en usædvanlig "vinter" vi har , . normalt er luften meget tør og kold , nærmest knastør i jan. feb. og marts måned , men indtil nu er det lige omvendt . lun og meget fugtigt , der er ikke meget du kan gøre , bortset fra at tilføre varme , men det er dyrt .,

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Tak for input. Det var nu bare alt træværk jeg havde derude som var ramt. Jeg har også en fryser stående derude hvorpå der sad ret meget kondensvand. Der var med andre ord bare ekstremt fugtige derude.

Men i tænker ikke en ekstra rist vil gøre tricket? Jeg har overvejet noget isolering derude, men tænker det batter for lidt hvis der ikke tilføres varme. Og som du siger karl smart, så er det jo desværre en dyr fornøjelse, så det gider jeg ikke ud i!
Når du bruger affugter, skal du lukke alle ventilationshuller, -ellers er det bare udeluften, du forsøger at affugte.

Venlig hilsen
Knud
Jeg ville tilføje mere udluftning så din rist er bestemt en god ide. Gerne placeret modsat ventilatoren så det skaber lidt flow.

Derudover så minimere mængden af træværk og det som du har giver du noget træbeskyttelse gerne med
fungicid i så holder det skimmel effektivt på afstand. 

Ask
Annonce
Hvad er der af tag, på skuret?

Vi prøver igen, i morgen --
knudr skrev den 11-02-2020 13:10:04

Når du bruger affugter, skal du lukke alle ventilationshuller, -ellers er det bare udeluften, du forsøger at affugte.

 Ja, det er det på en måde. Omend det ikke er meget luft der kommer ind af hullerne. Men er lidt ventilation ikke alligevel at foretrække? Tænker affugteren så egentlig bare forsøger at holde fugtigheden derinde under 100? 

askholme skrev den 11-02-2020 13:33:20

Jeg ville tilføje mere udluftning så din rist er bestemt en god ide. Gerne placeret modsat ventilatoren så det skaber lidt flow.

Derudover så minimere mængden af træværk og det som du har giver du noget træbeskyttelse gerne med
fungicid i så holder det skimmel effektivt på afstand.
Okay tak - tror jeg går efter den rist så. Har skiftet reolerne ud så de er i rent metal. Har dog stadig et arbejdsbord, der så nok skal have en omgang ja.

je_ns skrev den 11-02-2020 13:39:45

Hvad er der af tag, på skuret?

 Der er tagpap og loftet er af træbeton. Jeg kunne dog ikke finde nogle fugtige steder langs loft/væg kanten.

Hvis der er et vindue et sted, så skift det ud med et der kan åbnes. Herfra får du den største og bedste udluftning.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også