kalorifere kontra Gulvvarme?

Jeg har netop købt nyt hus, hvor der er anlagt jordvarme og huset er opvarmet via kalorifere. Jeg overvejer at få anlagt vandbåren gulvvarme i huset istedet. Mit spørgsmål er om det ville kunne betale sig? vil mit elforbrug falde med gulvvarme? Har ikke selv kunne finde noget om det online.

På forhånd tak
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Der er mange faktorer der har indflydelse på om det kan betale sig, husets alder og dermed forbentet isolerings grad.
Hvis det er det eneste formål at spare så tror jeg ikke du kan spare noget som helst. Ved gulvvarme skal der ofte investeres ret meget i ny isolering, og nye gulve naturligvis. Det er ret bekostelig og derfor skal vente mange år før denne investering har tjent sig hjem.
Har du også et ønske om bedre komfort selv om det vil koste noget så er gulvvarme vejen frem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Dit el forbrug vil næppe falde.  Gulvvarmen er mere energi krævende varme messigt, og da du hiver varmen fra jordvarme med en varmepumpe, bruger du mere el på varme pumpen, men mindre på blæsere. Til gengæld har du en stor etablerings omkostning, og en udgift til vand cirkulation i gulvvarmen.

Bottom line: mere komfort pga. Mere fodvarme. Stor etablerings udgift, samme eller højere varme regning, langsom regulering af temperaturen med gullvarme, hvor kalorifere kan varme meget op hurtigt.

 

Du kan måske spare energi til varmepumpen hvis du kan sænke fremløbstemperaturen ved gulvvarme. Hvilken fremløbstemperatur har du nu til din kalorifere.

Søren O
Huset er fra 1980 og er isoleret med 200 mm mineral uld og termoruder af ældre dato. Er ikke sikker på fremløbstemperaturen da jeg ikke har overtaget huset i nu.

Men ville det bedre kunne betale sig at beholde kalorifere varmen eller er der andre løsninger der ville give mening feks. radiatorer i de allerede eksisterende kanaler?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis