Støbe gulvvarme på første sal

Hej alle

Vi er igang med renovering af første sal, og skal i den forbindelse etablere gulvvarme på badeværelset. Huset er en murermestervilla fra 1925, hvor bjælkelaget består af bjælker med en dimension på ca. 20x20 cm, og en afstand på ca 90 cm.

Mit spørgsmål går i alt sin enkelthed ud på, om man skal være nervøs for at det kan holde til at der støbes i svalehaleplader ovenpå?

Det drejer sig om i alt ca. 10 kvadratmeter, med en betontykkelse på ca. 8 cm.

Min håndværker mener det vil være den klart bedste løsning i stedet for f.eks. spånplader. Han siger at det slet ikke er noget problem i forhold til bæreevne, men håber et par stykker herinde kan bekræfte at de har gjort noget lignende :-)

På forhånd tak.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor stort er spændet?

Jeg har lavet tilsvarende med spænd på ca. 2 meter, hvor der blev taget 5 cm af bjælkerne aht. den færdige højde. Jeg fik lavet en ingeniørberegning på det, og det var nødvendigt at forstærke bjælkerne ved at skrue u-profil-jern på hver side. Dette var med 6 cm beton. Rummet er ca. 6kvm.

Skulle jeg lave det i dag, ville jeg aldrig vælge at støbe. Jeg har lavet et par andre rum, hvor jeg brugte 25mm gulvgipsplader. Det ville jeg helt sikkert gøre igen. Det er et super stabilt underlag for klinker.

jenshøj skrev den 10-02-2020 13:43:49

Hvor stort er spændet?

Jeg har lavet tilsvarende med spænd på ca. 2 meter, hvor der blev taget 5 cm af bjælkerne aht. den færdige højde. Jeg fik lavet en ingeniørberegning på det, og det var nødvendigt at forstærke bjælkerne ved at skrue u-profil-jern på hver side. Dette var med 6 cm beton. Rummet er ca. 6kvm.

Skulle jeg lave det i dag, ville jeg aldrig vælge at støbe. Jeg har lavet et par andre rum, hvor jeg brugte 25mm gulvgipsplader. Det ville jeg helt sikkert gøre igen. Det er et super stabilt underlag for klinker.

 Tak for din besked Jens..

Det er på et spænd over ca. 3,5 meter.

En opbygning med f.eks. spånplader og gulvgips - fungerer det fint nok uden at det arbejder for meget?? For det er min største bekymring ved den løsning.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har for nyligt lavet et badeværelse som du beskriver med på ca 6 m2, du kan se hvordan jeg gjorde her https://www.lav-det-selv.dk/projekter/id/2344

Jeg er glad for mit betongulv og jeg ville ikke være bekymret for om bjælkelaget kan holde.
perhans skrev den 10-02-2020 15:52:31

Jeg har for nyligt lavet et badeværelse som du beskriver med på ca 6 m2, du kan se hvordan jeg gjorde her https://www.lav-det-selv.dk/projekter/id/2344

Jeg er glad for mit betongulv og jeg ville ikke være bekymret for om bjælkelaget kan holde.

Tak for dit svar, perhans!
Det ser virkelig godt ud, det du har fået lavet. Du skriver at du forstærkede bjælkelaget. Hvad

Og fik du en ingeniør til at lave en beregning?

Hvor tykt et lag beton lagde i? Og er der højdeforskel til det tilstødende rum?
Dit bjælkelag med den oplyste afstand er rigeligt til at bære et betongulv forudsat bjælkerne er intakte og uden skader.

Yderligere oplysninger kan hentes på TRÆ 63 og 64 Trægulve fra Træinformation i Lyngby. Begge håndbøger kan lånes på biblioteket. 

Alligevel ville jeg vælge gulvgips alene ud fra et slippe for at slæbe tung beton op på første salen.

Desuden afkorter du byggetiden betragteligt, da du ikke skal vente på betonen tørrer helt før du vådrumsikre.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Vi har en lignende løsning..  (udvekslinger mellem alle stolper, svalehaleplader ovenpå,  gulvvarme. Beton og klinker)
Jeg ville også gå efter en let konstruktion, hvis vi skulle lave det om.. mest fordi vores gulvvarme fungerer virkelig dårligt (returventil) og jeg lettere ville kunne fejlsøge med den hurtigere reaktionstid, der ville være.. og så behøvede jeg ikke være bekymret for mine bærende vægge nedenunder 🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ved en let konstruktion kan du lave forstærkning med 60 cm afstand imellem bjælker. På den måde kan det meste af gulvhøjde være nede imellem bjælker så overkant varmefordelingsplader er ca. i højde med bjælkelag. Derover gulvgips i de 2 lag der er krav om og så et lag mere uden for bruseniche. På den måde kan du spartle faldet i bruseniche fra den højere del.
Hvis du er interesseret i denne løsning vil jeg gerne forklare nærmere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, gulvet i mit badeværelse er 6 cm højere end i de tilstødende rum. Jeg har forstærket med spærtræ, min CC afstand var 120 cm, og det havde måske været ok til svalehaleplader, men jeg lagde et stykke 45x145 spærtræ ind mellem de eksisterende bjælker for at være på den sikre side. 
Tusind tak for alle jeres svar! Fantastisk forum!
Jeg har fravalgt den lette gulvløsning, da konen gerne vil have 90x90 fliser på gulvet.

Jeg har derfor valgt at spørge en ingeniør til råds, som laver en beregning til mig i dag.

Jeg har dog stadig et par spørgsmål, jeg håber nogen kan svare på.....
1. Hvis jeg skal skære f.eks. 25mm af bjælkerne for at komme lidt ned i niveau - kan man bruge en elhøvl til det formål? Eller er noget andet nemmere?

2. Hvad sker der hvis man ikke overholder kravet omkring 30mm niveauforskel på afløb og gulv i tilstødende rum, udover den åbenlyse praktiske årsag hertil? Får man en K3-bemærkning den dag man vil sælge huset? Der må vel være mange der har det problem !?
Jeg brugte en rigtigt stor rundsav til at skære bjælkerne ned med. Jeg skruede et lige bræt på siden af bjælken som jeg kunne bruge som land og så skar jeg fra begge sider og så var der en lille smule tilbage på midten som jeg tog med en elhøvl (husk at fjerne ALLE søm før du går igang).
Jeg tror godt du kan regne med en anmærkning i tilstandsrapporten hvis der ikke er 3 cm ned til afløbet.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også