Et underlig lys-fænomen..

Alt den tid vi har haft huset i 35 år har vi haft et lidt besynderlig fænomen med loftlampen i opgangen til loftet. Sagen er den vi har korrespondance afbryder foroven og forneden. Bag ved afbryderen foroven er der trukket strøm til en stikkontakt i et loftvær. hvor en senge lampe får el fra. Når vi tænder for senge lampen, sker der det at lysstyrken nærmest halveres i begge lamper - nogen der ved hvad pokker det skyldes.? Vi har prøvet at skifte senge lampe, men resultatet er det samme.
Ps. Det er gl. træ/bakelit kontakter med stofledninger i jernrør som jeg nødig piller ved, førend det en dag skal renoveres. 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du sætter de 2 lamper i serieforbindelse , der mangler nok en nul et sted ............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hvordan er lysstyrken i loftslampen, når sengelampen ikke er tændt? Det tyder på, at de to er i serieforbindelse. Kan du ikke skrue afbryderen, som stikkontakten er forbundet til, løs, og fortælle lidt om forbindelserne i  og bag den. 

fase
Lysstyrken er helt normalt. Nu har jeg haft løsnet stikkontakten, der er to ledninger til. Korrespondance afbryderen er umulig og løsne tilstrækkelig så man kan komme til at se ledningerne, det virker som om ledningerne er trukket meget stramt. Og loftudtaget, ja det kan nærmest sammenlign. med et "pindsvin" mener jeg talte et virvar af 9 ledninger. Nok bedst jeg til sin tid får en aut. elektriker til at klare skærene.  

Ps. Nu har jeg i hvert fald opdaget der vist ikke er trukket jord til overetagen.
Nu du har stikkontakten løs, så tænd lampen og lad lampen i entreen være slukket. Virker lyset så? Kan du komme til at måle spændingen i stikkontakten?

fase
Annonce
Ja så virker senge lampen fint. Desværre har jeg ikke noget at måle spændingen med. 
Da jeg var helt ny elektriker lærling lavede jeg en slags lysdæmper på mit loftskammer. Det var noget med 2 lamper, en korrespondance og en 1 pol afbryder. Helt hvordan kan jeg ikke huske.
Jeg vil tro at din korrespondance er monteret på en måde så det ikke er den faste fase som din stikkontakt har fat i, men 1 af mellemlederne i en A korrespondance.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det lyder som et godt bud, så det du siger er faktisk at jeg muligvis kan løse udfordringen ved skifte den ene strømførende ledning fra stikkontakten over på en anden ledning fast fase (konstant strømførende) i korrespondance afbryderen. Jeg må se om jeg kan få kontakten skilt ad lidt behændig. 
Skær med en  hobbykniv rundt langs afbryderen og tag den ud, så du kan komme til ledningerne.

fase
He.. det er dæleme nemmere sagt end gjort, der tilgår ledlinger nedefra og op og ovenfra og ned til afbryderen, disse ledninger er trukket så stramt i rør at det er komplet umuligt at få bakelit afbryderen ud af træunderlaget, uden og rykke det hele fra hinanden. Vil være slemt ked af at skulle til at trække nye ledninger nu.
Jeg traf idag vores tidligere nu for længst pensioneret el-installatør i Brugsen (en gammel frisk gut på snart 95 år), og han fortæller det faktisk er ham der i 50-erne har lavet el i huset, så han har lovet at komme om til en kop kaffe og en snaps.   
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis