Reperation af huller i lakeret trægulv

Hej,

Jeg vil gerne udrette skader på et lakeret trægulv uden at skulle slibe hele gulvet ned og lakere det igen. Hvordan kan jeg få det flotteste resultat?

  Min umiddelbare ide er at bruge et stemmejern til at fjerne lidt af den løse lak, købe noget plastik træ (træfylle) eller hård voks i samme farve som træet og en lodekolbe, derefter slibe det påførte voks /fylle  med sandpapir og lakere det lille område. Tror i det kan give et godt resultat?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Udbedre, ikke udrette skader :-D 
Hvis det kun er en lakskade, vil man normalt nøjes med at slibe jævnt og efterlakere. Overgangen kan ses, men vil normalt kunne vente til næste gang hele gulvet skal lakeres.

Er lakken tilsat pigmenter, vil reparationen være tydeligere, og efterfølgende omlakering vil stadig være synlig..

Træfiller og voks er noget juks. så hellere indsætte en lus.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for dit svar. kunne jeg så ikke bare fjerne noget af lakken omkring området hvor skaden er sket og så  slibe gulvet lidt på området så det ser jævnt ud og så fylde det hele ud med lak?
Så vil der selvfølgelig være en lile fordybning med et tykkere lag lak, men hvis voks eller Træfiller ikke virker (hvorfor er det joget juks?) så er det nok lettere end at skulle lave lus på så stort et område da det kræver værktøj som jeg ikke har. 

Du kan fylde med lak, men det bør du gøre i flere omgange så tørretiden dels ikke forlænges unødigt, og dels for at minimerer risiko for bobler, rynker og andre ujævnheder.

Voks og filler afviger fra træ i farve og struktur, så det vil du altid kunne se. Desuden er det ikke alle produkter der er foreneligt med gulvlak.

Udlusning kan foretages med et almindelig stemmejern.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak igen! En ældre mand fortalte mig jeg bare skal duppe noget vand på og bruge et strygejern over et varmt viskestykke  for at få fordybningen til at hæve sig igen — træet udvider sig. Om jeg skulle slibe før eller efter fik jeg ikke spurgt efter, men jeg satser på før for at gøre træet jævnt og efter for at gøre det fint. Og så lak ovenpå
Annonce
Trykmærker kan i mange tilfælde udbedres damp som beskrevet, men du skal være opmærksom på at selv en anelse vand der er trængt ind under lakket skal udtørres grundigt før pletten lakeres igen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
God pointe! Har du et tip til hvordan jeg kan udtørre det indendfør et døgn? 
Det kan du ikke uden at slibe lakken væk i et pænt stykke rundt om mærket. Selv da, skal du regne med mindst et par dage inden du er hel sikker.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ok det gir go mening. Skal jeg bare dampe det i 1 minuts tid  med stryegejern og fugtig  klud eller skal det have længere tid? 
Det kan der ikke gives et endegyldigt svar på. Du må vurderer resultatet og eventuelt gentage processen flere gang indtil du er tilfreds med resultatet.

Det kan også tænkes at resultatet ikke bliver tilfredsstillende. Derfor bør du også have en plan B i baghovedet - eventuelt udlusning så det du vælger først ikke besværliggør plan B.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis