Reperation af huller i lakeret trægulv

Hej,

Jeg vil gerne udrette skader på et lakeret trægulv uden at skulle slibe hele gulvet ned og lakere det igen. Hvordan kan jeg få det flotteste resultat?

  Min umiddelbare ide er at bruge et stemmejern til at fjerne lidt af den løse lak, købe noget plastik træ (træfylle) eller hård voks i samme farve som træet og en lodekolbe, derefter slibe det påførte voks /fylle  med sandpapir og lakere det lille område. Tror i det kan give et godt resultat?
Hej, Jeg vil gerne udrette skader på et lakeret... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok så er plan A
1. Slib med korn 60 i et lidt større område end mærkerne
2. Støvsug og slib igen med korn 120
3. Støvsug og put vådt håndklæde over med strygejern evt med minutters pause og gentag
4. Slib dagen efter med korn 120 eller 240
5 støvsug og put lak på 2—3 dage efter.

Plan B. Lus dvs stemmejern og fyrtræ (kommer nok ikke til at ske, så håber plan a virker ellers put ekstra meget lak på :) )

Det kan være lidt farligt, men jeg har før hævet sådanne mærker ved at hælde lidt sprit i fordybningen og sætte ild ( lakken skal væk først) til der skal slukkes før træet brænder. Det er hurtigere tørt end med vand damp.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Cowboy tricket med brændende sprit virker kun på lakerede overflader. På ru nåletræ risikeres at fugten driven lang årene ind under de allerede  lakerede flader - og så spredes problemet yderligere.

Interstellar: Spørgsmålet om kornstørrelse er ikke så vigtigt. Vælg en kornstørrelse der klarer jobbet uden større besvær. Du får hurtig en fornemmelse af om kornstørrelsen er passende ved at iagttage hvordan træet reagerer.

Et par minutters pause er nok til den optimistiske side - en visuel vurdering er mere retvisende, og en enkelt dag er også lige lovligt optimistisk.

En uges ventetid under de nuværende vejer- og temperaturmæssige betingelser er mere realistisk.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 11-02-2020 21:39:35

Cowboy tricket med brændende sprit virker kun på lakerede overflader. På ru nåletræ risikeres at fugten driven lang årene ind under de allerede lakerede flader - og så spredes problemet yderligere.
Hmm Det fungere nu udmærket her i løgstør især uden lak på. der løber lidt sprit uden for fordybningen men det er brændt væk lynhurtigt hvorefter det kun brænder i fordybningen, men det bliver nemt lidt svedent, så lidt sandpapir bagefter er et must.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Rantzau: ku man ikke bruge en hårtørre eller lægge vandabsorberende silica eller riskorn på træet efter man har væddet der i et fugtigt varmt håndklæde? Tiden er knap så jeg må tænke lidt kreativt
Annonce
Jeg glemte at nævne at afbrænding af sprit gælder uddrivning at fugt under lakerede flader. Samme procedure på råt træ er noget helt andet, og der er risikoen for træet svides naturligvis større.

Desværre Interstellar, du er ikke den første der har forsøgt forskellige metoder for at reducerer tiden. Kombination træ, fugt og lak er ikke til at spøge med.

Du skal ikke afvige ret meget fra de angivne tider før risikoen for grålige plamager under lakket er tæt på 100% sikker.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Når træ bliver vådt / fugtigt, så rejser årerne sig, når vådt / fugtigt træ bliver opvarmet så udvider fugten i træet sig. Kombineres fugt og varme, så kan man fjerne små trykskader - eks. fra stilethæle - det har jeg selv prøvet. Det er derfor muligt, at du kan slibe eksisterende lak væk, fugte træet og så rejse det med varme - så det kan du jo altid prøve. Du kan gentage processen flere gange, så længe træet får lov til at tørre ud imellem behandlingerne. Jeg må umiddelbart indrømme, at skaderne på billedet ser ud som om, at der enten skal skiftes træ, eller slibes ret meget materiale væk.

Hellere leje end at bo på gaden.
Rantzau: Tak for hjælpen, det giver altsammen go mening, så jeg kan godt at det er en af de situationer hvor man må overveje lus-metoden / skifte gulvbrædder hvis hullet er for dybt.

Kolding75: Rigtig god forklaring, takker:)
Jeg tror desværre du har ret, jeg har håndsleben en del i dag og forstår nu hvor tidskrævende det kan være, og hvor meget jeg kan værdsætte en excenter sliber eller slibemaskiner. Det er nogle ret dybe huller så måske det kræver en der har efraring med slibemaskinen eller lus metode eller udskiftning af gulvbrædde.
Jeg har nærstuderet dit billede og mener nogle af mærkerne er trykmærker (de runde områder hvor lakken ikke er afskallet).

Disse områder kan du forsøge at dampe op efter du har fjernet lakken. Det er ikke særlig virkningsfuldt at hælde vand på området og så varme op. Det er primært damp og ikke fugt der får træet til at rejse sig.

Det er langt mere effektivt at anvende en fugtig klud som du presser med et strygejern. Det kan du gøre adskillige gange indtil resultatet er tilfredsstillende. Husk at træet skal afkøles mellem behandlingerne så damp kan kondensere. (En pose frosne ærter pakket ind i et viskestykke fungerer ganske udmærket).

Jeg er ret sikker på dit trægulv er massivt, og jer er også ret sikker på at tykkelsen er ca. 20 mm (Er dine gulvbrædder 13 cm. brede, er jeg 100% sikker på det er tilfældet).

Udlusningen behøver ikke gå helt gennem gulvet. Du kan godt nøjes med ca, halvdelen (ca. 12 mm. så kan du bruge en stump som lud der findes i handlen som standard).

Så er det oplagt at anvende en overfræser, og så rette kanter og hjørner af med et stemmejern.

Du kan også runde hjørnerne så de passer med fræsejernets diameter.

Lusen limes fast med almindelig hvid PVAc trælim der hærder op med transparent limfuge. Overskydende lim fjernes med en fugtig klud inden den hærder op. Rester fjernes når gulvet slutslibes inden lakering.

Hvordan kan jeg være så sikker på dine gulvbrædder er ca. 20 mm tykke ved en bredde på 13 cm?

Det skyldes at træ som bekendt opskæres i tommer, fod og kvarter, men både hollandske og lübske mål har været anvendt i Danmark langt op i 1900 tallet og er ikke helt identiske.

Lübske 5" svarer til 12,5 cm, men 5" hollandsk svarer til 13 cm, og gulvbrædder er hel sikkert opskåret efter hollandske mål da de var det mest udbredte da savværkerne tilbød gulvbrædder i standardmål i større mængder siden første del af 1800 tallet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis