Hvor tynd MDF-plade kan jeg bruge til skabslåge?

Hej,

Jeg skal bygge nogle skabslåger til mit garderobeskab. De måler 145 x 55 cm. Hvor tynd MDF-plade kan jeg gå ned i til denne størrelse låge? Er der et andet materiale end MDF, man kan bygge "tyndere" i?

Derudover: er der nogle gode forslag til hængsler, jeg kan anvende? Det er ligegyldigt, om de er indvendige eller udvendige. Jeg tænker, at det vil være godt, hvis de kan justeres lidt efter montering, så jeg har en chance for at få lågerne nogenlunde lige. Jeg orker dog ikke at bore huller i pladerne til de der smarte kophængsler, der kan justeres en hel i flere dimensioner.

Tilføjelse: jeg monterer skabslågerne på en forramme, som lågerne "ligger uden på".
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg glemte at skrive, at jeg monterer lågerne på en forramme af træ, som lågerne "ligger uden på".

Hvis ikke du orker at bore ud til kophængsler og det skal være justerbart, så er der vist kun 1 mulighed nemlig indboringshængsler. LINK De skrues ind i et forboret hul i kanten af lågen og i forramme. Man kan skrue dem lidt ud og eller ind og dermed justere lidt,
Jeg ved ikke om mdf plade er det bedste. 12 mm hvidmalet hobbyplade (spånplade ) er nemt at arbejde med, og skårne kanter kan blive fine med en strimmel som er beregnet til at monterer med strygejern. Stil den ikke højere end uld for så kan det gulne det lidt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan også få sådan nogle hængsler her i England
https://www.ebay.co.uk/itm/2-pcs-x-90-Degree-Easy-Mount-Concealed-Kitchen-Cabinet-Cupboard-Door-Hinges/172569623104?hash=item282df37a40:m:mjY7RGCmy33GegPkDAGhLew
Det er længe siden jeg har set dem i Danmark, måske sælges de et eller andet sted alligevel.

De er gode fordi de løfter lågen ud når du åbner.

Normalt ville jeg false dem og lave dem i en 19mm MDF... I falsen kan du styre hvor tykke lågerne skal syne :)
Hvis du montere pladen på en ramme, kan du med fordel monterer en tilsvarende plade på bagsiden.
Sådan en sandwich konstruktion er meget stabil, og du kan vælge tyndeste mulig plade.

Trærammen giver desuden stabilitet nok til enten indstukne- eller hamborghængsler eller skabhængsler hvis du overvejer udvendig profilramme. Det sidste kan anbefales. da MDF kanten er mere skrøbelig end en tilsvarende i massivt træ.

For alle nævnte hængseltyper slipper du for boring eller udfræsning i pladerne til specialhængslerne.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis