Vinduesopmåling i pudset facade

Hej, min kæreste og jeg har købt et hus fra 1937. De pudsede facader trænger til en tilbundsgående renovering, og vinduerne skal skiftes. Jeg har banket lidt løs puds af rundt om alle vinduerne, så jeg har kunnet måle op til de nye vinduer helt inde ved stenen. Facaderne skal alle afrenses ind til stenene og have en ny gang diffusionsåben puds (med jævn overflade, hvor den murede struktur ikke ses) og efterfølgende silikatmaling. Hvor meget afstand til stenen bør jeg regne med i betragtning af, at der ud over plads til en mørtelfuge også skal være plads til, at vinduesfalsene skal pudses?

På forhånd tak for hjælpen 😊
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds

5 - 20 mm pudslag og 10 mm mørtelfuge er godt udgangspunkt, eller de gamle vinduer. Tag dog lige et krydsmål diagonalt fra hjørne til hjørne for at se om det er ens. Er det ok er de i vinkel.
Men du skal også kontrollere lod og vinkel i dit vindueshul. Ligesom du også skal kigge på det indvendige hvis det skal ramme noget derinde. De nye vinduer er naturligvis i vinkel og skal sidde i lod. Men hvis muren ikke svarer til det skal du have det rettet op i pudslag.
Du kan jo måle fra nuværende pudslag hvis det er i lod m.m. Det er jo lykkedes for dem engang.
Nu du er begyndt at hugge lidt i pudslag, så kunne du også hugge lidt ud næsten foroven, i midten og næsten nederst.
Så holder du lodstok op i lod og måler ind til mursten de 3 steder Er der kun få mm forskel så er det jo bare at regne med 10 mm pudslag. Er der mere så må det der er nærmest ind imod vindue jo bestemme vindues størrelse. Her regner du så med ca. 5 mm
For at finde vindues højde laver du samme nummer oppe og måske nede. Skal der nye sålbænke mures op så kan de jo følge vindue og det er mere indvendig du skal kigge på størrelsen.
Og husk så at tage stilling til fals eller ikke fals i karmen. Det er ikke sikkert det skal være ens ved alle vinduer.
Fals i karmen i bunden er stort set altid godt. Så kan vindues bundstykke skubbes ind i fals og det sidder pænt.
Fals i top og sider er godt hvis der skal laves inddækning / lysningspaneler indvendig. Det ser flot ud når fibergips osb eller hvilken plade i vælger, skubbes ind i fals og sidder korrekt hver gang.
Skal der pudses op indvendig så kan false i sider og top være no go da de så skal dækkes af en måske unødvendig liste.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,

Tusind tak for dit lange og udførlige svar! Problemet med at tage udgangspunkt i det eksisterende er i vores tilfælde, at den tidligere ejer var en gør-det-selv-mand uden de største evner... Pudsen er klattet på i forskellig tykkelse, og vinduerne har nogle steder rigtig meget fuge og andre steder næsten ingen (Han har selv købt og monteret vinduerne i 1995).
Jeg har tjekket for ujævn opmuring og lod og vater, så dét skulle være i orden.
Vi skal ikke have pudset om indvendig, og vi beholder de oprindelige vinduesplader i granit, så karmfalse bliver ikke nødvendige. De indvendige, vandrette hulmål er mellem 35 og 51 mm. mindre end de udvendige, men jeg tænker, at vinduerne bare må centreres ift. det indvendige lysningsmål, og så må der fuges pænt indvendig med en elastisk fuge i mødet.
Men mht. karmmålene, så regner jeg altså med fugemål på 10-12 mm. PLUS puds? Jeg var i tvivl, om man bare ville montere vinduerne med 10-15 mm. afstand til selve murstenene, derefter fuge, og så bare pudse ind mod mørtelfugen. Men du vurderer altså, at det er okay med helt op til 30 mm. afstand mellem karm og rå mur? Så bliver der jo også plads til mere isolering 😉

Tak igen!

Når vinduer er ude skal du kontrollere at yder og indemur ikke hænger termisk sammen.
Hvis der er hulmur har man sikkert muret ydermuren ind ad imod indemuren, og fuget med mørtel i sammenføjningen. Det skal hugges / skæres væk i 20-25 mm sprække hele vejen rundt. Der mures så en 100 mm bred og 20 mm tyk strimmel flamingo ind. Hvis det undlades er der en kuldebro og det kan føre til skimmelvækst indvendig. Flamingo strimlen skal sidde så vindue dækker den

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen, Erik!

Mht. kuldebro omkring vinduerne, så er det helt sikkert udført, som du beskriver det. har også haft en del skimmelangreb omkring vinduerne, men holder det nede med grundig udluftning - og har i øvrigt planer om at få installeret ventilationsanlæg i huset.
Hvis vi skærer murbinderne over omkring vinduerne, løsner vi jo formuren fra bagmuren, så der ikke længere er en statisk fastholdelse mod vindsug rundt om vinduerne. Jeg tænker, vi i givet fald må indfræse nogle stålmurbindere i stenene eftermontering af flamingoplader i mellemrummet. Ved du (eller andre herinde) noget om det?

Hvad tænker du i øvrigt om op til 30 mm. afstand mellem karm og rå mur, som nævnt i mit sidste svar?

(Kopierer lige ovenstående vedr. murbindere til en ny tråd, så nogle flere brugere med konstruktions- og/eller murererfaring måske klikker ind på sagen.)

Tak igen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis