Gulvvarme - kan vi undgå at bryde terrændækket op?

Hej herinde

Vi har købt et 70'er hus og vil gerne etablere gulvvarme i underetagen (delvist kælder) hvis det kan gøres på en overskuelig måde.

Vores gulv er bygget op med 8 cm beton, herunder 5 cm isolering (rockwool) og under det 12 cm betondæk blandet med sten. Indervæggene står på det nederste betondæk. Herunder er der sand (muligvis en blanding med leca kugler) 

Hvad vil I anbefale? Er vi nødt til at bryde det hele op og grave ud med understøbning af væggene. Eller kan vi lave en løsning, hvor vi kan undgå det, men stadig ikke fyrer alt for meget for regnormene? Vil en let gulv opbygning give mening? 

Vi kender BR kravene, men det er jo også et spørgsmål om det er rentabelt.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ned til terrændæk er der så 13 cm.
Terrændæk er sikkert ikke 100% glat og lige så i kan ikke umiddelbart gå videre til svømmende gulv uden at lægge et slidlag på terrændæk. Svømmende gulv består øverst af gulvspånplader med spor og gulvvarme 22 mm og derover gulvspån 22 mm samt gulvbelægning ´/ klikgulv. Det fylder ca. 5 cm Så der er kun til 8 cm isolering og det er efter min mening ikke nok på det område hvor der er "regnorme under "
Det er lidt noget andet hvor der er kælder, her kommer spildvaren jo lidt til gode i kælder rum.
Der kan måske findes en smart løsning der kan minimere gulvtykkelse men det er ikek meget der kan hentes.
Jeg mener ikke der er holdbare løsninger uden om det med at grave det hele ud, undermure indervægge m.m.
Der er meget "slavearbejde" i det så det er lige noget for LDS`r som jo oftest har stærk allergi overfor håndværker regninger, moms og sådan noget   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg overvejede det samme som dig til at starte med. Fik pris på nedbrydning og bortkørsel af 110m2. Billigste kostede 53.000 og dyreste 100.000kr. Jeg gjorde det selv. 16cm beton, 25cm and, 10cm jord cirka. Det har kostet mig cirka 15.000 og det er inkl. Containere og Understøtning af indervægge som blev udført af murer. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis