Mørtel til marksten?

Hej...

Jeg skal laven et forhøjet bålsted, til madlavning. Jeg vil mure det op i marksten, ca 50 cm højde og fylde sand i midten. Hvilken blanding skal jeg bruge til at mure med marksten? 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man bruger sand og cement når det er udendørs, men jeg plejer at blande en lille smule almindelig bakkemørtel i. Det bliver meget letter at mure med. Stenene skal vaskes godt rene samme dag, da denne blanding ikke reagerer på afsyring.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skal være obs på at almindelig mørtel ikke kan tåle så meget varme. Man kan købe ildfast mørtel. Der er også en eller anden traditionel blanding man kan lave. Mener det var i "bonderøven" jeg så det, men husker desværre ikke præcis opskriften.
Om det overhovedet er et problem kommer selvfølgelig an på hvor tæt kontakt der mellem "murværket" og ilden.

Lidt offtopic, men hvordan har du fået det link sat ind i bunden af dine indlæg?
Varmen bør ikke blive et problem. Da der er afstand fra bål til sten.

ev elmand, har du et ca. blandingsforhold? Sand og cement?


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

1 del cement 3-4 dele sand./ murergrus. Nu har vi lidt forskelligt sprog her i Jylland og så overe på Øerne. Men muregrus er uden sten i.
Og det er ca. slidlags blanding.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Til et udendørs ildsted udsat for vind og vejr vil jeg anbefale markstenene sættes som knasfuge funderet på stampet bakkesand, men det er ud fra erfaringer på den fede sjællandske lerjord. Den jyske sandjord kan sagtens have andre egenskaber.

Ja - det er nødvendig at tale samme sprog som Erik rigtigt påpeger, da betegnelserne for det samme ikke altid udtrykkes ens grundet egns forskelle. Det har afstedkommet mange sprogforbistringer.

Ens er dog, at en højde på ca. 50 cm normalt kræver mere end 1 stenhøjde. Det bagvedliggende jordtryk kræver derfor en passende hældning af stensætningen som modtryk.

Inden ildstedet etableres bør markstenene sorteres grundigt. Flint er selvfølgelig no-go, men også kalksten bør frasorteres. 

Brug tid på at samle granit, da de er mest modstandsdygtigt mod varme på vores breddegrader. Det skal også nævnes, at på Sjælland er granitsten langt det hyppigst forekommende.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis