Mur af lecablokke?

Hej.

Jeg har i dag en integreret carport som jeg gerne vil bygge om til en lukket garage med et støbt betongulv.
I den forbindelse mangler der at blive bygget en væg i den side af carporten som i dag er åben. Min umiddelbare plan var at støbe en sokkel og så sætte lecablokke i den våde beton, og når det var tørt, så forsætte med at bygge muren af lecablokke. Til slut ville jeg pudse muren på ydersiden og sætte gips på indersiden.
Planen er at lægge gulvvarme i gulvet, for at kunne holde garagen frostfri og en smule opvarmet.
Kan man nøjes med at bygge det i lecablokke? Kan de bære taget og isolerer de nok?
Hvordan sætter jeg taget fast på den nye mur? I dag holdes taget oppe af to træ “søjler” på punktfundamenter.
Kan gipspladerne sættes direkte fast på lecablokkene?
Skal der sættes en dampspærre eller andet på også?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det rigtige er at mure leca fast på sokkel dagen efter at det er støbt.
Muren kan godt holde til trykket fra taget, men du skal have indstøbt noget gevindjern eller lignende i sokkel. Det skal bruges til at holde taget nede med.
Når du nu er i gang med leca ville jeg da ikke blande det så der er 2 materialer i den væg.
ENTEN lave en væg omkring de stolper du har nu med Gips på inderside, dampspærre, isolering, vindpapir og beklædning udevendig.
ELLER lave dobbelt mur i leca, med murbindere, mur pap nederst. osv. Så pudses det udvendig og indvendig. Husk at taget stadig skal holdes nede.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 09-02-2020 11:45:40

Det rigtige er at mure leca fast på sokkel dagen efter at det er støbt.
Muren kan godt holde til trykket fra taget, men du skal have indstøbt noget gevindjern eller lignende i sokkel. Det skal bruges til at holde taget nede med.
Når du nu er i gang med leca ville jeg da ikke blande det så der er 2 materialer i den væg.
ENTEN lave en væg omkring de stolper du har nu med Gips på inderside, dampspærre, isolering, vindpapir og beklædning udevendig.
ELLER lave dobbelt mur i leca, med murbindere, mur pap nederst. osv. Så pudses det udvendig og indvendig. Husk at taget stadig skal holdes nede.

Okay, tak for de gode pointer. 

Når du siger en dobbeltmur, vil det sige at min sokkel skal være bred nok til at der kan være to rækker lecablokke med et mellemrum i mellem, eller hvordan? Og hvordan spænder man taget fast til gevindstængerne, hvis de mures fast i soklen? 

Du kan lave det med en termoblok ovenpå betonen, så er der et hulrum der passer med en murbats. Du kan bare bruge en m12 gevindstang til at holde taget nede med. Den skal bare sidde fast med en vinkel på siden af spærret. Dit tag kan du ligge af på din bagvæg der skal mur pap under væggen. Du kan bare pudse det indvendigt istedet for at sætte gipsplader op, det kan nemt males med skalcem eller cempexo bagefter og bliver fint. 

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Sokkel skal være så bred at der kan sættes en eller 2 dobbelt leca i bunden. Påtænker du gulvvarme så vil lecaterm være det rigtige.
Så fortsætter man med en strimmel murerpap, under inder mur, En bane murepap op ad inder mur ca. 30-40 cm og ud under ydermur. Så kan eventuel slagregn der fugter yder muren op inde i hulmur løbe ud og ikke ind.
Der findes forskellige systemer af vindtrækbånd, hvor gevindjern og hulbånd er en af dem. Så prøv at google det og se muligheder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 09-02-2020 16:09:57

Sokkel skal være så bred at der kan sættes en eller 2 dobbelt leca i bunden. Påtænker du gulvvarme så vil lecaterm være det rigtige.
Så fortsætter man med en strimmel murerpap, under inder mur, En bane murepap op ad inder mur ca. 30-40 cm og ud under ydermur. Så kan eventuel slagregn der fugter yder muren op inde i hulmur løbe ud og ikke ind.
Der findes forskellige systemer af vindtrækbånd, hvor gevindjern og hulbånd er en af dem. Så prøv at google det og se muligheder.

 Hvis man bygger hele væggen op i lecaterm (som umiddelbart virker ret smart) hvor skal vindtrækbåndet så være henne..? Lecatermblokken ser ud til at være fyldt helt ud, så der er vel ikke plads til at der løber sådan et bånd igennem, fra soklen og op til taget?

Annonce
Det kun meningen at tecaterm skal være den øverste del af sokkel.
Trækbundet kan hugges ind i en rille på indersiden.
Hvis du ikke vil have carport / garage opvarmet kan du bruge 1 lags leca blokke på f.eks 20 cm


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 09-02-2020 17:02:33

Det kun meningen at tecaterm skal være den øverste del af sokkel.
Trækbundet kan hugges ind i en rille på indersiden.
Hvis du ikke vil have carport / garage opvarmet kan du bruge 1 lags leca blokke på f.eks 20 cm

Aha.. Jamen hvad skal selve muren laves af så? Bare almindelige lecablokke?  

Skal det være isoleret så 10 cm leca med rockwoll i hulmuren. Ellers 20 cm lecablokke uden hulmur

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 09-02-2020 21:21:34

Skal det være isoleret så 10 cm leca med rockwoll i hulmuren. Ellers 20 cm lecablokke uden hulmur

 Okay, på den måde. De lecaterm blokke som skal ligges oveni det støbte fundament, hvor dybt skal de forresten ligge? Skal toppen af dem ende med at flugte med mit betongulv inde i garagen, eller skal de ligge højere end gulvet?

Hvis man bygger muren af 20 cm. lecablokke, hvor kommer de der bånd fra fundamentet og op til tagkonstruktionen så til at løbe henne?
Lecaterm blokkene skal ligge under færdig gulv. Skal det være en 20 cm væg kan du eventuelt bruge en gevindstang og bore hul i alle blokkene så kan den være i væggen. Ellers riller man den ind indvendigt i bygningen

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også