Rep. af vægge i kælder


hej

vi bor i et hus fra 50’erne med kælder der ikke er blevet renoveret. Vi har udluftning i kælderen

nogle af væggene ser ud som på billedet. Tror I at man kan reparere det selv, eller kommer det hurtigt til at se ud som på billedet igen? Jeg har set film på youtube om at man banker af og pudser op, men er bare i tvivl om det alligevel kommer til at se sådan ud igen
Til info er vi ikke de skarpeste håndværkere (læs: på begynderniveau

vh. aske



9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dette vil ske hvis kælderen er malet med noget der er for tæt. Jeg har malet et rum på 16 m2 i min kælder med acryl/plastic maling, for at male en orange plastic maling over fra tidligere ejer, jeg har så et par år senere måttet fjerne ALT helt ind til pudset, pudse det op igen, male det med noget der er 100% diffusions åbent = Cempexo. Er dit maling sådan lidt gummi agtigt, så er det plastic, og så skal du samme tur igennem, kan også være kalk, det kan gøre det samme ved fugt.

Kan godt være du ikke er håndværker. Men du kan godt lave alt rugbrødsarbejdet selv, hvis overfladen skal hakkes af, så kan du spare mange penge, da det er meget sent arbejde for en håndværker at lave, hvorimod pudsning, der er de virkelig verdensmestre ift. eks. en glad amatør som mig. Jeg kan godt, det bliver også flot, men tager laaaang tid ift. dem der gør det hver dag.

MVH 

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
At Cempexo er 100% diffusionsåben er noget af en tilsnigelse. Cempexo indeholder cement der ikke er diffusionsåben som ren kalkmørtel.

Du kan muligvis bruge Cempexo til den viste æg, men jeg tvivler da underlaget er af ubestemmelig oprindelse der tilsyneladende tillader stor fugtvandring.

I sådan et tilfælde ville jeg gå med både livrem og seler og bruge ren kalkmørtel.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
I huse fra 50erne er der som Rantzau skriver typisk brugt kalkmørtel med kalkmaling

Det kan godt holde til en del fugt men det vil med tiden begynde at se ud som din væg også selvom det er lavet helt korrekt . Hvis der er brugt plastikmaling vil det dog fremskynde processen ret meget.

Jeg har lignende vægge i min kælder, de er pudset op med hydraulisk kalkmørtel og malet med silikatmaling. Den anden mulighed for overfladebehandlig er kalkmaling, det er lidt smag og behag hvad man vælger.

Om i selv kan lave pudsearbejdet afhænger af hvor meget i går op i finish. Det kræver håndelag at få lavet en helt jævn flade. Så hvis i er ok med at især det i laver først bliver rustikt så ville jeg godt turde kaste mig ud i det.


Ask
Hvis ren kalkpuds ikke holder på en massiv kældervæg er der noget andet galt.

Enten er drænforholdene utilstrækkelige, eller tilslaget var for ringe kvalitet ved støbningen. Det er muligt at støbe vandtæt, men var sjældent i 50'ernes byggeri.

Det var ikke ualmindeligt at anvende slagger som tilslag der suger vand som trækpapir.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Min pointe var at det i huse fra 50erne og tidligere ikke vil være unormalt at væggen bukker under for fugt efter 20-30 år.
Rantzau har selvfølgelig ret i at dette kan afhjælpes med dræn eller udvendig tætning det er bare lidt store indgreb som mange ikke lige er klar til :-) 

Ask
Annonce
Du kan meget vel have ret i Askholme, og det skyldes ofte at drænene ikke er vedligeholdt og har så opgivet ævred.  

Ren kalkpuds kan faktisk holde i århundrede hvis forholdende ikke ændre sig nævneværdigt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kan ikke afgøre om malingen er mere eller mindre diffusiontæt ud fra dens elasticiteten.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg kan vel afgøre om det er kalk eller akryl. Kalk vil vel smuldre / brække, akryl vil være en elastisk overflade. Kan godt være jeg tager fejl.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også