Indbygget brusehane fra ca 1976

Kære LDS'ere! Vandtrykket i en bruseniche på 1.sal af et Rødovre-typehus fra 1976 er lavt og mistanken falder i første omgang på ventilerne bag brusehanerne (eftersom trykket i den tilstødende håndvask ca 1 m væk i samme badeværelse  er fint).

Hvordan afmonterer jeg grebene? Mit mål er at komme ind til spindlerne og se hvordan de har det. Normalt plejer man jo at lirke farvedutterne for hhv koldt og varmt vand til side for derved at komme til en skrue - men det lader til ikke at være tilfældet her. Jeg har prøvet at lirke en lille skruetrækker ind hele vejen rundt men der er ingen anden effekt end at jeg øver mere og mere vold på disse. Jeg kan få en rørtang rundt om røret bag ved grebene men er så utroligt bange for at give det et moment, da jeg er usikker på den bagvedliggende konstruktion (men regner med loddede kobberrør i indbygningen bag fliserne).

Har I nogle tips til hvordan jeg fortsætter...?  Kender nogen af jer fabrikatet? 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
dumt spørgsm. men du har haft brusehovedet af og renset, givet citronsyre?
Her en update: Jeg tog chancen og borede lige så forsigtigt ind i de farvede "dutter" med passende bor (i mit tilfælde et 6 mm bor) i håb om at finde den skrue som kan afmontere grebet. Og voila! Bag ved det tykke lag meget hærdet plast var den velkendte skrue, som kan afmontere grebene. Tidens tand havde gennem mere end 40 år haft sin indvirkning og fået de farvede "dutter" til at se ud som om at de blot var påmalet grebene af krom; hverken hobbykniv eller skruetrækkere kunne skrabe de farvede dutter væk og det forvirrede. Jeg fik desuden afmonteret hele spindlen fra indbygningsdåsen ved først at skrue på rosetten, dernæst det kosmetiske og beskyttende ydre rør (der omsluttede spindlen) væk fra væggen og ind mod grebet, for slutteligt at skrue spindlen ud med en passende, tynd gaffelnøgle (17 mm) der lige akkurat kunne være der (en polygriptang var for bred). Da jeg har svært ved at finde en passende lang ny ventilspindel må jeg renovere den eksisterende - de er rimelig medtagne, som ses af billederne. Læringen af historien er, for mig, at stole på grundlæggende principper om opbygning (at indbygningsgreb fjernes ved enten at skrue dem helt ud og som hive til eller fjerne de farvede dutter for at lede efter en skrue) og så ikke lade sig narre af at kalk, tid og andet fik det til at se anderledes ud). Jeg tænker iøvrigt at fabrikatet er et udgået Børma?
Renover de gamle. Det er til at gøre. Smør fladerne med noget hanefedt. Ny pakning og fræs eventuelt sæderne i hanen (ventilfræser i byggemarkedet) og du har ny haner igen. De blå og røde mærkninger kan købes i løs vægt.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis