Flytning af ledning og stikkontakt

Hej folkens, har lige overtaget et hus og skal i den forbindelse renovere lidt, i den forbindelse skal jeg ha skåret et dørhul større så der kan komme en fransk dør i, mit problem er dog at der sidder en stikkontakt ved døren, så kan ikke bare skære hullet større.
Må jeg godt selv fjerne kablet ud af nuværende rør i væggen for så at ligge det ned bag gerigten i den nye dør? Eller skal de rilles i muren igen ?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nu spørger du direkte om du må det..... og så er svaret nej det må du ikke, det er aut.el arbejde som ikke må udføres af menigmand, da det er et indgreb i den faste instalation....nå det så er sagt så må man må ilfg sikkerhedsstyrelsen ikke installere en stikkontakt i en gerigt, man må dog godt udskifte både gerigt og stikkontakt, men kun hvis det bliver sat op nøjagtig samme sted som før, så med andre ord skal stikkontakten flyttes så må den ikke installeres i din gerigt læs evt https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/generelt/reparation-eksisterende-installation
så igen med andre ord den skal rilles ind i muren
Ja det må du godt, men jeg ville lige tage elektrikeren med på råd inden du gør noget.
Måske kan han give dig en smart/god/bedre måde at løse problemet.
Det er jo ikke sikkert at stikkontakten skal forsynes fra det samme sted igen, og at det er nemmere at trække strømmen et andet sted fra. Men det er noget en fagmand kan se på et øjeblik  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
det ville jeg nok sige ja til i så fald at der ingen muligheder er for at få stød på nogen måde så ensten skal der muffer i enderne på ledningerne eller lade ledninger/kabel sidde monteret i stikkontakt.og uden for rækkevide 
M frost@
Nu er der vist lidt begrebsforvirring. Trådstarter skriver stikkontakt ved døren. Det læser jeg som i mur ved siden af gerigt.
Der skal der monteres ny indmuringsdåse ved det siden af det nye dørhul. Kabel til stikkontakt må gerne ligge i et frirum inde bag gerigtet.

Søren O
Annonce
det var også min opfattelse at den nu sidder ved siden af gerigt og han nu vil have den i gerigt, og det er jo et, nej det er ikke lovligt. 
Ledningen skal rilles i ca der hvor pilen er, er det noget jeg selv må gøre 😊
du må gerne selv lave rillen, men som du nok kan se bliver dit kabel for kort til at nå er det er elektriker der skal skifte den,
Kablet løber den vej på loftet så det bliver ikke for kort 😊
Så er det jo ret nemt at lave. Du laver rillen, hugger ud til dåsen afbryder + stikkontakt og får denne muret ind så toppen er fri. Da du sikkert ikke har de røde låg fylder du dåsen med papir, rockwool eller andet der kan hindre at du fylder den med mørtel og senere spartel.
Trækker kabel op på loftet, og ned det rigtige sted. Dagen efter når dåsen sidder fast, kommer kablet ind i dåsen, og eventuel overskud på kabel kan ligge oppe på loftet i en lille sløjfe. Det hele muren pænt ind. Er der tapet på væggen skal mørtel og senere spartel skrabes hårdt af så det ligger under tapet niveau. Husk samlemuffer på lednings ender så der ikke er fare for at åf stød
Og spørg så ikke igen om du må lave det selv.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også