Fibergips på badeværelse med vinyl

Hej,

Jeg skal til at renovere badeværelse i det gamle sommerhus og har brug for lidt gode råd.

Der er pt vinyl på væggene, og træprofiler i brusenichen. Tanken var at fjerne træprofiler - hvor der sikkert er vinyl under 😊

Så ville jeg bruger fibergips direkte på vinylvæggen, da konstruktionen bagved virker ok - tænker det er krydsfiner.

Jeg er i tvivl om vinyl skal fjernes i brusenichen, eller om dette ikke er nødvendigt inden jeg sætter fibergips op. Der afsluttes med vådrumsmemebran og så fliser i brusenichen.

I den øvrige del af badeværelset spartles med vådrumsspartel og efterfølgende pudse vægge op inden der males.

Lyder dette helt skævt?

Jeg læser mig i øvrigt til at der ikke bare kan sættes lodret fibergips op, men at disse skal sættes op forskudt - men er det reelt nødvendigt når der anvendes retkantet fibergips med klæbefuge.

Jeg hører gerne hvis andre har haft erfaringer med et lignede projekt - eller i øvrigt kan guide lidt.

Tak 😊
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
vinyl-fibergips-membran-fliser lyder for mig som en konstruktion med dobbelt dampspærre da vådrumsmembranen og vinylen begge virker som sådan en.
Samtidig er der også bare generelt mange eksempler på dårlige udfald af "lag på lag" løsninger.
Så hvis det var mig ville jeg nok få fjernet vinylen også gå videre derfra

Ask
Det kunne du sagtens have ret i!

Tror også at det skal fjernes i brusenichen, men i mere i tvivl om resten af badeværelset?

Ville du også fjerne det der?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville fjerne det over det hele. Det er også den eneste måde du kan være sikker på underlaget reelt er godt nok til din fibergips. Det er muligt at den er helt fint, men fibergips og filser vejer altså noget mere end vinyl så det er lidt et sats at smide det op uden at kende den underliggende konstruktion.

Ask
Fibergips er ikke godkendt i rummets vådzone, dvs niche og gulv.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er jo en meget god pointe.

Så håber jeg sgu ikke at der venter overraskelser under vinylen - så ved jeg ikke helt hvad jeg skal gøre derfra, hvis ikke den krydsfiner er nogenlunde fornuftig 🤔
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har læst at fibergips på 15 mm skulle være ok?
Sorry, vægge er ok så længe det forskalles cc30. Til gulv bruges gulvgips.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Perfekt - gulvet bliver kun med fliser på den gamle beton  - ingen gips på gulvet 👍
Har nogen af jer en holdning til om fibergips skal opsættes forskudt - eller om der bare kan køres med lodret gulv til loft - side by side?

Umiddelbar ser det ud til at man kan gøre dette uden at forskyde pladene.
I vejledning står der at pladesamlinger imellem forskalling / stålstolper bør forskydes. og ved fuldkantede skal de limes i alle samlinger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også