Udskifte telefonstik med Eth/Cat6



min frue og jeg har overtaget en nyere bolig fra 2000, desværre er der ikke internetstik i boligen, så det skal trækkes rundt i alle rummene, men der er dog monteret telefonstik i alle rum, dem skal vi af gode grunde ikke bruge, da der er trukket fibernet ind..

Ville jeg ganske ukompliceret udskifte telefonstikne, og ledningerne med Cat6 kabler?Jeg har forsøgt at finde ud af hvor og hvor mange telefonledninger der kommer ind i boligen, men jeg kan simpelthen ikke finde noget på ydersiden af huset, så jeg tænker det er gravet ind, og trukket op igennem muren.. men jeg er i tvivl om der er trukket eks 8 kabler hvis vi har 8 telefonstik, eller om der er trukket et kabel, til en fordelerboks? Så jeg kan placere et patchpanel istedet.. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er som udgangspunkt kun et kabel ind.. måske med en del flere ledere end der er brug for..
For at kunne give jeres flere linjer ved behov.

Hvis ledningerne ligger i rør kan du godt skifte dem - men du skal måske ha en elektriker til at pille dem fra.

Hvis de ikke ligger i rør kan du ikke gøre meget da telefonledning og netværks/internet ledning er 2 forskellige slags kabel..
Med lidt finkeri kan du måske få forbindelse igennem, men du vil aldrig kunne køre stabilt og høj hastighed.  

Yoda skrev den 07-02-2020 18:36:58

Der er som udgangspunkt kun et kabel ind.. måske med en del flere ledere end der er brug for..
For at kunne give jeres flere linjer ved behov.

Hvis ledningerne ligger i rør kan du godt skifte dem - men du skal måske ha en elektriker til at pille dem fra.

Hvis de ikke ligger i rør kan du ikke gøre meget da telefonledning og netværks/internet ledning er 2 forskellige slags kabel..
Med lidt finkeri kan du måske få forbindelse igennem, men du vil aldrig kunne køre stabilt og høj hastighed.

 Jeg var lige oppe og tjekke under loftspladerne, og fandt et enkelt kabel ind til telefonstikket, om det ligger i rør inde i væggen ved jeg ikke.. men det var mest kabelfordelingen jeg var i tvivl om, om der kom 8 ledninger ind, eller 1 ledning som blev fordelt ud.. sidstnævnte kunne det godt tyde på.. så ville jeg bare trække nye netværkskabler rundt.. Cat6 eller lignende.. det skal bruges til en NAS, stationær pc, og på længere sigt TV via internettet.. så derfor skal de gamle telefonkabler ud.. 

så må jeg se om jeg kan finde fordelingsboksen.. 
Et telefonstik kan sløjfes altså sådan at der går et kabel hen til 1 stik også et kabel videre derfra hen til det næste.  Det er ikke sikkert at det er gjort i dit tilfælde men det kan sagtens være (Ethernet kabler kan tilgengæld ikke sløjfes, de skal sammens i en switch)
Derudover er telefonkabler noget tyndere end ethernet og det kan også besværliggøre tingene.

Ligesom de andre forstår jeg dog ikke helt hvad du skal bruge de kabler til.
Vi kører rent trådløst hos mig og jeg har også en NAS, ser kun TV som streaming og har forskellig enheder på - det fungere helt smertefrit og med god hastighed.

Det er selvfølgelig dit eget valg - men medmindre der er tale om gaming hvor forbindelseskvaliteten er kan være meget kritisk så er det svært at se hvad du får ud af alt de kabeltrækkeri :-)

Ask
Netværksteknologier i forhold til gaming,  er jo halvvejs religion 🙂 Den diskussion synes jeg ikke vi skal begive os ud i🙂
Hvis spørgsmålet var, om du kunne bruge dine eksisterende telefonkabler til et cat6-netværk.. er svaret vist desværre nej🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

askholme skrev den 07-02-2020 19:42:31

Et telefonstik kan sløjfes altså sådan at der går et kabel hen til 1 stik også et kabel videre derfra hen til det næste. Det er ikke sikkert at det er gjort i dit tilfælde men det kan sagtens være (Ethernet kabler kan tilgengæld ikke sløjfes, de skal sammens i en switch)
Derudover er telefonkabler noget tyndere end ethernet og det kan også besværliggøre tingene.

Ligesom de andre forstår jeg dog ikke helt hvad du skal bruge de kabler til.
Vi kører rent trådløst hos mig og jeg har også en NAS, ser kun TV som streaming og har forskellig enheder på - det fungere helt smertefrit og med god hastighed.
Det er selvfølgelig dit eget valg - men medmindre der er tale om gaming hvor forbindelseskvaliteten er kan være meget kritisk så er det svært at se hvad du får ud af alt de kabeltrækkeri :-)

Jamen lidt af det hele, meget gaming, og store filoverførsler fra min pc til NAS/Hjemme server.. så jeg ville meget gerne have kabel rundt i hele hytten :-D
men jeg kunne godt frygte at de var sat i serie, så må jeg jo bare bruge hvert telefonstiksledning til at få et Ethernet kabel op på loftet, og manuelt smide det over i et patch panel..

Velkommen på lds
Ofte der ført et rør ned hvert sted, som ender på loftet eller i skunk. Det afhænger af hustypen. Så er telefon kabler samlet oppe over eller under isolering.
Du kan pille et par af dine telefonstik af og se om der kommer et kabel eller flere.
Er der 1 kabel i hver så passer min teori ovenfor. Og disse kabler kan så bruges til at trække cat6 kabel op på loftet med. Så må du have en lille kanal eller lignende med plads til dem alle ned til switch.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis