Tig svejsning

Hej. Jeg har for nylig købt en Tig svejsemaskine og er ved at øve mig, jeg har set en masse film på youtube som viser og fortæller hvad man skal gøre og ikke gøre. Jeg har et lille problem, når jeg har svejset bare i kort tid, så bliver elektrode spidsen rund, hvorfor gør den det for når jeg ser på filmene, så kan de da svejse længe uden at spidsen bliver rund, er det mon fordi jeg svejser med for stor varme. jeg har prøvet i noget 4 mm godt og med 100 amp, det er da i underkanten af hvad man skal bruge af amp til det. Jeg har selvfølgelig sat svejsehåndtaget i minus og stelklemmen i pluds.
Mvh Volmer.

VH
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke ekspert men har da set eksperter. Og har selv prøvet nogle gange. Til 4 mm tror jeg det er i underkanten med styrken. MEN den primære årsag til at din spids bliver rund er at du dypper den í svejsebadet. Det kræver øvelse at undgå det. Men den svejser jo alligevel selv om den er lidt rund. Du kan bare ikke styre svejse flammen så præcis.
Prøv at bytte om igen på plus og minus, for at se evt. ændring. Mener det ene er bedst til jern og det andet til aluminimum

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er rigtigt at tig-brænderen skal tilsluttes minus polen ved alm. tig-svejsning.
Ved plus til brænderen holder din wolfram elektrode ikke ret længe. Man kan sige at varmen afsættes ved "pluspolen". Derfor er det omvendt ved elektrodesvejsning.
Ved tig-svejsning i aluminium skal du bruge vekselstrøm, men aluminium er et vanskeligt materiale at tig-svejse.

Søren O
Er den sat til og svejse med vekselstrøm? Hvis den kan det? ( AC/DC maskine ) for det gør den bliver rund, da det er beregnet til aluminium..
Hej Tak for svarene. Jeg mener nu ikke at jeg dypper elektroden i badet, for hvis jeg gør det, så smelter elektroden fast i svejsningen og så skal den brækkes af med en tang og slibes. Hvis jeg vender strømmen så stelklemmen sidder i minus og elektrodeholderen i plud, (det har jeg prøvet ved en fejltagelse) så går det som Søren siger, så smelter elektroden meget hurtigt. Kan det være fordi at elektroden er for tynd, jeg har valgt en 2,4 elektrode. Og ja, ERIK, 100 amp er nok for lidt til 4 mm det skal nok snarere være omkring 160 amp men så bliver elektroden vel endnu hurtigere tund.
Jeg har valgt en Tig svejser uden puls og mange andre knapper til indstilling, for det bbliver nok for kompliceret og jeg skal ikke Tig svejse så meget så den kan kun indstilles i amp styrke, det gør det noget nemmere at bruge den. den er ellers ikke så dårlig, jeg prøvede at svejse 2 stk stålplade i 0,5 mm sammen og det gjorde den meget fint med kun 17 amp som er det laveste den kan gå ned, det højeste er 200 amp.
Mvh Volmer.

VH
Prøv lige at komme med type på svejser. Måske er der nogen der har forstand på den specifik.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det hjælper nok ikke meget, det er en kinesisk som jeg har købt hos Trab Trading til 1900 kr

VH
Jeg tror desværre, at man kan købe for billigt.. Købte selv en lille Kemmpi for år tilbage - som erstatning for en proff-model.. og den lille er sgu nemmere at bruge, end den gamle.. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Natur. Du har sikkert ret, Jeg har selv en Kemppi Minarc Mig Evo 200 svejser, og den købte jeg også efter først at have prøve flere andre Mig Mag svejsere som var mere eller mindre umulige, men Kemppi Mig svejseren er bare helt perfekt, den er også dyr men den er alle pengene værd.
Volmer.

VH
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis