Fugning af gammel gipsloft

Jeg vil gerne fjerne et gammelt træloft, som er sat fast på et gammel gipsloft. Det er gipsonitplader fra 1967. Er det muligt at spartle alle samlingerne uden spartle tape, eller vil det sprække uden.
Jeg magter ikke at sætte nyt gipsloft op, så enten skal jeg beholde det nuværende træloft, ellerfjerne det og spartle det gamle gipsloft.
Nogen der har erfaringer med det???
KH Lene
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så det er de her små ca. 40x60 cm plader du har? Dem kan du ikke spartler og så regne med at det holder, det er de simpelthen ikke lavet til og den måde de er sat op på er heller ikke beregnet til at der skal være en tæt samling mellem dem.

Hvad med at male det eksisterende listeloft i stedet for, hvis du ikke magter at lave en rigtigt gipsloft?
Jeg har lige fjernet liste loftet, og gipsonit og masonit loft, og nået op til strå armeret mørtel loft.
Der er kun én vej: Byg noget nyt, eller lev med det du har nu.
Det er ikke til at "lappe" det gamle loft.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har lavet en løsning som den du efterspørger, i et værelse med gipsloft fra samme periode. Det gjorde jeg ud fra følgende metode:
  • Kontrollér at gipspladerne sidder ordentlig fast + fastgørelse efter behov
  • Afrensning af loft med grundrens
  • Spartle fordybningerne imellem pladerne
  • Selvklæbende armeringstape henover samtlige samlinger
  • Spartle henover armeringstapen + slibe (uden at rive tapen op)
  • Rulle/fuldspartle + slibe x 2
  • Microdispers / grunding
  • Vævklæber + filt
  • Maling x 2
Levetiden kan jeg ikke garantere. Det var et forsøg fra min side og det har kun stået færdigt i ca. 4 måneder (dog står det stadigvæk helt skarpt). Se evt. billederne nedenunder.

Held og lykke med hvilken løsning du end vælger

Hej MHR. Jeg ef nysgerrig. Holder det endnu?
Bo D skrev den 15-11-2022 22:44:58

Hej MHR. Jeg ef nysgerrig. Holder det endnu?

 Det står stadigvæk helt glat og super flot. Jeg har efterfølgende brugt samme metode i to andre værelser og det holder alle tre steder 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også