Lavt tryk / flow på brugsvand

Hej LDS'ere

Håber på lidt hjælp her.

Symptomer:
  • Lavt tryk/flow. Især på det varme vand. Hvis man tager bad og der åbnes for det varme vand et andet sted, giver det et tydeligt permanent dyk i tryk/flow. Hvis der åbnes en hane mere, kan man dårligt bade. 
Status:
  • Har haft en VVS'er til at kigge på det.
  • Først blev varmeveksleren afsyret. Hjalp ikke.
  • Så blev reduktionsventilen efter måleren skiftet. Hjalp ikke.
  • VVS'er mener nu at problemer er et sted mellem ledningsindgang i hus og varmeveksler. 
System: 
  • Stikledning og målerbrønd er i længe, ca. 25 meter fra stuehus.
  • Tryk før måler, altså fra vandværket, er målt til +6 bar. 
  • Reduktionsventilen er indstillet til 4 bar.
  • Statisk tryk (altså uden forbrug) på vandhane i bryggers er 4 bar. Men når der åbnes andre haner falder det og ved 3 åbne haner er vi under 1 bar. Gælder både varmt og koldt vand.
  • Har forsøgt at måle flowet forskellige steder: Flow fra vandhane i længe lige efter reuktionsventintil: 40 l/min. Flow fra vandhane lige efter ledning kommer ind i hus: 15 l/min. Begge uden andre haner er åbne.
Mit spørgsmål er så om ikke jeg har ret i at problemet må ligge i ledningen fra reduktionsventil/længe til stuehus i og med at der leveres 25 l/min mindre i bryggers end i lige efter reduktionsventil? Som sagt er ledningen ca. 25 meter lang.
Min teori er at der sidder noget i ledningen som blokerer flowet. Der vil også være årsagen til at trykket uden forbrug er de samme 4 bar i bryggerset som i længen, men at flowet er dårligt.

På forhånd tak.
 
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Du kan sagtens have ret da det giver markant mindre vand i bryggers hvor ledning kommer ind fra udhus.
Når du tilsyneladende har let ved at måle trykket forskellige steder, så kan du jo måle trykket ved 3-4 åbne vandhaner både ved måler, bagefter reduktionsventil og som du har gjort i bryggers.
Så får du jo klarhed over hvor " proppen sidder "
Er det et nyt problem eller har det været der længe / altid ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for dit svar, Erik!
Jeg kan ikke måle trykket lige efter måleren - det var noget VVS'eren gjorde, da han havde det skilt ad.
Men ja, jeg vil da forsøge at måle lige efter reduktionsventil og lige efter indgang i hus med 3-4 haner åbne.
Vi overtog ejendommen i november. Ifølge den tidliger ejer har der i alle år været dårligt tryk i huset.
Hvad er din jordledning lavet af? Hvis det er et gammelt galvaniseret 3/4" vandrør kan der meget let være masser af belægninger indvendig i røret, så det giver problemer.

Søren O
Ja, det er netop gammelt galvaniseret rør. Tænker om man kan lave TV inspektion af sådan et rør, om det kan skylles bagud eller det simpelthen bare skal skiftes?
Du kan sikkert lige så godt udskifte det med det samme, og undgå flere ærgelser. Mindste dimension til en normal husholdning er ø 32 mm plastrør.

Søren O
Annonce
Du har nok ret. Frygter blot at det bliver en meget dyr omgang. 
At grave ned til røret med en skovl er nu ganske gratis.... måske en øl eller to til 1 ven eller 2 som vil hjælpe og at få røret skiftet koster ikke alverden, 
25 meters opgravning ned i  1.2 meters dybde  kan nok ikke klares med skovle og spader og en masse håndbajere .........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
du kan leje en minigraver for mindre penge, en det din ryg er værd !
hvis du er uøvet skal du nok have en weekend til at grave sådan en rende, afhængeligt af hvordan det ser ud og hvor meget du skal omkring i jorden (strøm osv)
Vi har det samme problem, hvis der er forbrug i bad, køk. og bryggers på en gang er der næsten intet tryk på. I første omgang blev alt rørføring (i forbindelse med renovering af huset) udskiftet inde i huset, det hjalp ikke. I anden omgang blev stikledningen (min 50 år gl. Ø-5 cm jernrør) ude fra vejen skiftet, det hjalp heller ikke. Så nu har vi lært at leve med det - vandværkstrykket er iøvrigt 3,5 bar siger de på vandværket. Hovedledningen ind til huset var forresten i forbavsende god stand.
Ps. Det underlig er at når vi slår over på egen brøndvandspumpe der lev. 3 bar til bla. toilet, vaskemaskine, havevanding, er der betydelig mere tryk på end vandværksvand.  Min pointe er, det er langt fra givet at en udskiftning af stikledningen ind til huset giver det ønsket resultat.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis