Lavt tryk / flow på brugsvand

Hej LDS'ere

Håber på lidt hjælp her.

Symptomer:
  • Lavt tryk/flow. Især på det varme vand. Hvis man tager bad og der åbnes for det varme vand et andet sted, giver det et tydeligt permanent dyk i tryk/flow. Hvis der åbnes en hane mere, kan man dårligt bade. 
Status:
  • Har haft en VVS'er til at kigge på det.
  • Først blev varmeveksleren afsyret. Hjalp ikke.
  • Så blev reduktionsventilen efter måleren skiftet. Hjalp ikke.
  • VVS'er mener nu at problemer er et sted mellem ledningsindgang i hus og varmeveksler. 
System: 
  • Stikledning og målerbrønd er i længe, ca. 25 meter fra stuehus.
  • Tryk før måler, altså fra vandværket, er målt til +6 bar. 
  • Reduktionsventilen er indstillet til 4 bar.
  • Statisk tryk (altså uden forbrug) på vandhane i bryggers er 4 bar. Men når der åbnes andre haner falder det og ved 3 åbne haner er vi under 1 bar. Gælder både varmt og koldt vand.
  • Har forsøgt at måle flowet forskellige steder: Flow fra vandhane i længe lige efter reuktionsventintil: 40 l/min. Flow fra vandhane lige efter ledning kommer ind i hus: 15 l/min. Begge uden andre haner er åbne.
Mit spørgsmål er så om ikke jeg har ret i at problemet må ligge i ledningen fra reduktionsventil/længe til stuehus i og med at der leveres 25 l/min mindre i bryggers end i lige efter reduktionsventil? Som sagt er ledningen ca. 25 meter lang.
Min teori er at der sidder noget i ledningen som blokerer flowet. Der vil også være årsagen til at trykket uden forbrug er de samme 4 bar i bryggerset som i længen, men at flowet er dårligt.

På forhånd tak.
 
Hej LDS'ere Håber på lidt hjælp her. Symptomer:... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for jeres svar.

Jeg er fuldt ud klar over at der ikke skal graves med hånd 
Især fordi gårdspladsen er belagt med marksten, ovenpå grus og lerjord. Det ville være mere selvmord end gør-det-selv at gå i gang med det....
Og ja selvfølgelig skal vi være 100 % sikre på at problemet er stikledningen til huset inden vi går i gang.
Nu bliver du ved med at snakke om reduktions ventilen.
Den er måske din flaskehals.

Eller hvis dit hoved rør inde i huset, kun er ½" eller mindre, så bliver de også til en flaskehals, hvis der skal trækkes til flere haner samtidigt.

Jeg vil foreslå dig at inspicerer dine rør fra måler brønd til bryggers, og så tjekke op på hvorhenne den mindste diameter rør/fitting er placeret. Denne kan have stor indflydelse. f.eks. hvis der sidder en "almindelig" balofix på hoved ledningen, så har du kun ca. ø5-6mm som hoved forbindelse, som vil blive din flaskehals-begrænser.

Tjek også om du har filtre siddende i f.eks. din hus stands måler, dette kan også give en flaskehals hvis det er beskidt.

Forsøg evt. at få afsyret dine rør gående fra måler brønden og ind igennem hele huset, måske der sidder en kalk-prop et sted.

 

Reduktionsventilen er skiftet i denne uge uden effekt.
Filter i hus er også renset. .
Men ja, det kan også være rørdiameter. Men diameter er dog 3/4" fra det kommer ind i bryggers og til fordeling ud i huset.
Desuden har jeg kun de samme 15 l/min ved udgrening til varmt og koldt vand og efter varmeveksler..
Når jeg åbner det varme vand i en hane får jeg kun 7,5  l/min. Men tænker at det vel er almindeligt med mindre vand i den enkelte han end i hovedledningen?
Når det er en "gammel skade" så er det sikkert belægning der har sat sig inde i røret. Har du mulighed for det kan du prøve med en midlertidig forbindelse over jorden, f.eks. en 3/4" haveslange.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Alt tyder jo på det er røret fra udhus til stuehus det er galt med. Vi fik for 7 år siden lavet ny indføring vel ca. 35m inclusive ny målebrønd. Mener det lå i omegnen af 15.000,-
Hvis du har mulighed for at undgå at skulle grave pigsten på gårdspladsen op ville jeg anbefale det for det er svært at reetablere ordentligt. Kan det ikke undgåes så sørg for at det bliver banket ordentligt sammen helt nede fra når renden fyldes.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Ok. Det lyder jo ikke nær så dyrt som frygtet. Var det GDS arbejde, autoriseret VVS'er eller blanding?
Vi skal nok i forvejen arbejde med gårdspladsens udseende, idet den ikke er 100 % dækket af pigsten, så ender nok med at blive skærvebelagt.
Så har jeg foretaget lidt flere målinger.
Baseret på disse er min teori at stikledning fra målerbrønd til hus er fyldt med rust/kalk og at en del af dette også sætter sig i rørene i huset. Spørgsmålet er så om det kan renses/fjernes med afsyring?

Symptomer:
Lavt flow varmt vand
Når der tages bad og der åbnes for 1 varm hane, falder flow meget.
Næsten intet vand ud af hane 1. sal køkken.
Rødt vand ved åbning af haner
Varmt vand badeværelse: 7 l/min
 
Stikledning før målerbrønd:
Tryk: +6 bar
Flow: ?
Tappehane efter målerbrønd/reduktionsventil:
Tryk uden åbne haner: 3,75 bar
Tryk ved 3 åbne varme haner i hus: 3,25 bar
Flow uden åbne haner: 40 l/min
ved 3 åbne varme haner i hus: 35 l/min
Altså fint tryk/flow fra vandværkets side.
Ca. 30 meter stikledning
1) Almindelig drift
Tilgang varmeveksler: 15 l/min
Afgang varmeveksler: 15 l/min
Tappehane i bryggers, ved indgang stikledning, før andre forbrugere og varmeveksler (v/v):
Tryk uden åbne haner: 3,6 bar
Tryk ved 3 åbne varme haner i hus: 3,2 bar
Flow uden åbne haner: 15 l/min
ved 3 åbne varme haner i hus: 13 l/min

2) Stikledning bypasset med 3/4 ” vandslange direkte til tilgang v/v
Tilgang v/v 3/4” slange: 30 l/min
Afgang: v/v 1/2” slange: 21 l/min
Tappehane badeværelse
Varmt vand: 7,5 l/min
Stadig lavt tryk/flow på varmt vand
 
3) Stikledning bypasset med 3/4 ” vandslange direkte til tilgang ved indgang hus.
Tappehane i bryggers:
Flow uden åbne haner: 22 l/min
ved 3 åbne varme haner i hus: 22  l/min
Tappehane badeværelse
Varmt vand: 7,5 l/min
Stadig lavt tryk/flow på varmt vand
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis