Let vådrumsgulv med vandbåren gulvvarme og lav byggehøjde

Hej alle LDS'ere

Jeg står og skal lave et nyt badeværelses gulv ifm. med renovering af en lejlighed i en ældre etageejendom.

Når vi alligevel skal lave nyt gulv, har vi tænkt os at få lagt vandbåren gulvvarme. Dog er vores kriterie at byggehøjden skal være lav så der ikke kommer en stor niveauforskel fra resten af lejligheden.

Derudover vil vi gerne lægge fliser med gulvvarme i køkkenet, og vil gerne bruge samme konstruktion (dog uden vådrumsmembran) - endnu en gang uden betydelig niveauforskel fra plankegulvet i resten af lejligheden.

Er der nogen der har erfaring med det, eller er i stand til at vurdere om nedenstående konstruktion er holdbar og lovlig. Jeg har læst i SBi 252, og kan ikke se at der burde være noget galt med konstruktionen, og derudover minder den tilnærmelsesvis om DLH Thermogulv (http://www.dlh.dk/Produkter/Indoor/DLH_Thermogulv.aspx), der er godkendt til brug i vådrum.

På forhånd tusinde tak for input!

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er næsten ok
Fibergips er vist ikke godkendt til vådrumsgulv. 2 x 12,5 mm vådrums gips i bruseniche og så 3 lag i resten. Det er for at kunne trække flydespartel med fald fra kanten af det 3. lag og ned til rist.
Jeg ville have strøer på tværs med mineral uld imellem der hvor der står mineraluld.
Og så ville jeg lægge 22 mm gulvspån under forskllings brædder så de ligge stabilt.
Det giver ikke øget byggehøjde da det ligger imellem spær indtil overkant af varmefordelings plader.
Så gulvhøjde over bjælkelag er 37,5 mm + fliser tykkelse.
Husk vådrums sikring op ad dørtrin m.m. så du får den lovkrævede 30 højde fra overløb ved dør og ned til risten.
Og så et fif
Når gulvvarmeslanger er udlagt, lægges et stykke tynd plastfolie hvor rørene indtegnes på med tusch. Så kan dette " skattekort " bruges til at lægge præcis ud hver gang man vil skrue en plade gips på eller lignende.
Jeg ville i øvrigt vælge vinyl i vådrums zone i stedet for fliser og vådrumsmembran. Det er fleksibel i modsætning til fliser som kan revne ved ustabilt gulv.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du kan komme ned til spær / fjerne det oprindelige trægulv .. så kan du kigge på svalehaleplader og så hælde beton over..
Det kan du med tynde gulvvarme rør lave et gulv der er ca 6,5 cm tyk inkl. Gulvvarmerør osv..
Og så er det stærkt nok til hvis der er langt mellem spærene..
Og du kan vådrumssikre og lægge klinker direkte ovenpå

Vi har lige gjort det i badeværelset og køkkenet med 80/85 cm mellem spærene.. og det er klippe stabilt..

Vi lagde dog tykke gulv varme slanger og 1 cm tykkere gulv...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også