dyksav

Når nu valget står på en dyksav så ved jeg ikke det store, jeg har kigget lidt på
dewalt
makita
bosch
hvad skal man kigge efter samt er man låst på producentens skinner eller passer de med hinanden.

det er vel skære dybderne der bør kigges på og motor efekten
Når nu valget står på en dyksav så ved jeg ikke... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har ikke haft problemer med min Makita, med manglende trækkraft.
Men valget af klinge har utroligt meget at sige, hvor mange kræfter der skal til
Eks. en fintandet klinge der er beregnet til tværsnit, er rigtig dårlig til langssnit..


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har købt mig en klinge med mange små fremadrettede tænder for at få et rent snit i træ, så med mindre du skal skære meget og kraftigt materiale er der fint

Julen skal fejres med Dewalt
ok tak, det er noteret, jeg har set makita har nogle klinger med positive og negative tænder hvad betyder det,

de klinger store mellemrum er det blot tildet grove
Generelt kan man sige at jo flere tænder jo finere snit laves der.
Men når det så er sagt, så handler det i høj grad om hvad du skærer i og hvordan.
Et bræt af hårdt træ (feks eg) hvor du skærer på tværs af årene, vil snittet blive flottere (mere rent) med mange tænder.
Skærer du i det samme træ, med samme klinge, men på langs af årene vil resultatet blive mindre kønt, og du får næsten med sikkerhed brændemærker, så her er det bedre at bruge en klinge med færre tænder, der tager bedre fat og "spytter" spånerne hurtigt væk.

Positive og negative tænder referer til tændernes stilling i forhold til 90 grader set fra centerhullet.

Så derfor kan man ikke sige at der er en klinge der er "generel" da det hele tiden handler om hvad du skal skære i.

Der findes mange trik: Feks kan man køre baglæns med saven hvis du skal skære x-finer (som ellers vil flosse). Du stiller dybden på 1-2mm og i stedet for at køre saven frem, som normalt, så trækker du saven baglæns. Det gør at klingen filer en rille i stedet for at skære den, og du kan derefter skære helt igennem uden at pladen flosser.

Noget andet er skære hastighed. Kører du for hurtigt kan saven måske ikke følge med, og kører du for langsomt kan der komme brændemærker, fordi tænderne bliver ved at "fedte" i samme rille. Det er noget der skal lærer med tiden, og ikke noget man kan læse sig til.
Og igen bestemmer det du skal skære i det hele  
Du skal også lære at stille savens dybde, så klingen er 2-3 mm højere end det træ du skærer i. Så udnytter du klingens runding optimalt og har flest mulige tænder samtidigt i træet, som giver dig et renere snit.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
mange tak for den fine forklaring, den vil jeg læse på
Bosch saven er en pris reduceret maffel sav, jeg har maffel saven og den har også -1° tilt, den er jeg rigtig glad for. Men -1° bruges kun ved samling af plader og det er ikke absolut nødvendigt.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis