Glatte vægge i stedet for savsmulds tapet

Hej allesammen,

Første rigtige gør det selv projekt er sat i søen - fornyelse af vores 4m2 entré (...jaja, man skal ikke starte for stort).

Entreen i vores murermester villa er beklædt med savsmuldstapet. Det vil jeg gerne fjerne, og lave glatte vægge som derefter skal males.

Nettet er fuld af forskellige tips - mange handler om at fuldspartle og evt. opsætte filt. Hvordan ville i gribe det an? Kan man slippe afsted med "bare" at fjerne tapet, fuldspartle, grunde og male?

I entreen er der bl.a. et elskab og en radiator. Vil det være nødvendigt at affontere f.eks. radiator for at komme til?

Hilsen
Martin

Lidt billeder af entreen (har fjernet en smule tapet allerede - det sidder relativt løst):

Et styk hus. Massere af gå-på mod. Ti tommel fingre. Et mål om - en dag - at blive kaldt "handy".
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er svært at få spartler ind bag rør og radiator men kan sagtens lade sig gøre. Men hvis det er muligt så ville det blive noget nemmere hvis i kan afmontere radiatoren.
I kan godt nøjes med at spartle uden at sætte filt op men det bliver en mere grov afslutning og man ville kunne se slibespor fra sandpapiret. Filt giver en pænere og mere holdbar overflade.

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Enig - filt giver meget pænere resultat, og så er det piv-nemt at sætte op. Det fortryder du ikke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svar allesammen! Det lyder til at filt er vejen frem. Tilfældigvis fandt jeg en rulle glasfilt fra tidligere ejere af vores hus. Så er det bare at klø på.

Et lille ekstra spørgsmål: Efter at have krattet en del af tapet af, fandt jeg områder hvor pudset ikke sad særligt godt fast. Hvad ville i fikse det med? 


Et styk hus. Massere af gå-på mod. Ti tommel fingre. Et mål om - en dag - at blive kaldt "handy".
Jeg ville bruge Knauf Rotband / Goldband til pudsreparation.
Du skal have alt gammel tapet af og spartle inden filten, alt kan ses gennem glasfilt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
(...jaja, man skal ikke starte for stort).
Nu er det ikke altid at småt er nemt, og der er noget besvær i den lille gang
men du skal prøve om du kan få radiator afmonteret i den tid. Der sættes muffer på og så igen vand på anlægget. el kontakter Gerikter, fodlister m.m. or også godt et tage af.
El måler skabet er nok ikke så nemt at få afmonteret så lejligheden stadig er brugbar.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej allesammen,

Mange tak for svar! Det er en stor hjælp :) Jeg smører ærmerne op og kløer på! Tapetet er af, og jeg skal have fixet huller og gjort klart til at spartle.

Hilsen
Martin

Et styk hus. Massere af gå-på mod. Ti tommel fingre. Et mål om - en dag - at blive kaldt "handy".
Hej
Vi fjernede savsmuldstapet fra vores tre stuer. Det jeg synes virkede bedst, var at ‘perforere’ overfladen med en spartel og så spraye vand tilsat et par dråber opvaskemiddel på væggen. Så gled tapetet næsten af. Det er også rigtig godt hvis du har rester af tapet, der ikke er kommet af. Herefter rullespartlede vi væggene og de er nu helt glatte. Vi valgte ikke at sætte filt op. Jeg havde hørt, at det er svært at reparere hvis der kommer et hak i og genskabe den samme overflade. Om det passer ved jeg ikke. Vi fjernede ikke radiatorer, men det burde man jo nok😉. 
vær heller ikke bange for at banke løs puds af... det kan se ret "farligt" ud bagefter, men det tager virkeligt ikke lang tid at smide noget nyt puds op der hvor det løse er banket af... altså medmindre det er hele vægge selvfølgelig :)

når i spartler kam jeg også virkeligt anbefale at køre en varmeblæser så i har en 20 25 grader, ellers tørrer spartlen aaaaaaaaalt for langsomt (hvertfald for min tålmodighed ;))
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også