Problem med Danfoss gulvvarme

Hej
Jeg har pt. Nogle problemer med mit gl. Danfoss gulvvarme system(ca. fra 2001). Problemet er at jeg ikke kan få så meget varme rundt i huset. Systemet er på 5 strenge og har en shunt med en Grundfoss Alpha 2 pumpe(indstillet på konstant tryk som anbefalet) og der er etableret med trådløse termostater i alle rum. Alle rum termostater sat til 23 grader, men jeg kan Max komme op på 18 grader og gulv føles koldt.
Fremløbet på shunten er sat på max, altså 5+ på termostaten for at der overhoved kommer lidt varme i systemet. fremløbsrøret er meget varmt, men det virker ikke til at der bliver lukket noget varme igennem shunten? Jeg har fået en ny Redan varmeveksler i september måned, men jeg ved ikke om det har noget at sige.

Er der nogen der har en ide til hvad der kan være galt?

På forhånd tak.  
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart kunne man jo tænke luft i gulvslangerne men bare bare mærkeligt om det skulle ske med alle kredse på en gang.
En anden tanke er at angående den kontraventil der vist sidder i en shunt. Hvis den ikke lukker kunne pumpen vel blive "kortsluttet" så den ikke kan trykke vand ud i kredsene? Det skal ikke være nødvendigt at termostaten står på max.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Har du prøvet at tage følerhovedet af termostatventilen og se om det ændrer noget og om termostaten virker.

fase
groundz skrev den 04-02-2020 12:47:30

Hvordan står dine telestater. Har selv skiftet et par stykker af dem fordi de var gået i stykker

 Jeg ved ikke helt hvad der menes med hvordan de står, men jeg her ingen mistanke om at alle sammen er i stykker. Jeg har haft alle telestaterne af for at se om der var noget der havde sat sig fast, men det var der ikke.  Jeg kan dog ikke udelukke at der er noget galt med dem.

S. Fabrin skrev den 04-02-2020 13:36:38

Har du prøvet at tage følerhovedet af termostatventilen og se om det ændrer noget og om termostaten virker.

 Ja jeg har haft følehoved af termostatventilen af flere gange for at mærke om ventilen sad fast men det gjorde den “desværre” ikke. Jeg har dog en mistanke om at det er termostaten der er problemet, men jeg har intet at have det i, kun en mistanke.  

Annonce
Kermit_369 skrev den 04-02-2020 11:01:07

Umiddelbart kunne man jo tænke luft i gulvslangerne men bare bare mærkeligt om det skulle ske med alle kredse på en gang.
En anden tanke er at angående den kontraventil der vist sidder i en shunt. Hvis den ikke lukker kunne pumpen vel blive "kortsluttet" så den ikke kan trykke vand ud i kredsene? Det skal ikke være nødvendigt at termostaten står på max.

 Jeg vil lige sætte et billede ind af mit setup, for jeg ved ikke lige hvor kontraventilen sidder?

Her er et billede af gulvvarmeløsningen. Til højre for pumpen øverst, er røret meget varmt men over på den anden side kan man dårligt mærke varmen. Termostaterne spørger altid efter varme og er aldrig slukket. 
Når følerhovedet er taget af, skal termostatventilen åbne helt. Hvis den ikke gør det, er den enten defekt, eller membranen sidder fast i sæddet. Det er ikke nok, at stiften kan bevæges.

fase
Hiv termostaten af, så skulle du tvine varmt vand ind i shunten. Skulle kunne mærkes inden for 2-5 sekunder, at shunten bliver varmere.
Gør den det, så er det videre og tjekke dine telestaters ventil funktion på samme måde. Af med telestaten, og så skulle der lukkes varme direkte ind i kredsen hvor telestaten er hevet af.
Har du forsøgt at sætte pumpen i max for en periode, for at se hvorvidt det evt. er din pumpe der evt. har svært ved at følge med/kæmper mod et par luft bobler?

 

Når følerhoved er af, kommer der meget varme igennem, så det fortæller vel at ventilen åbner? 
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis