Rensning af glaseret tegl

Hej

Jeg har købt et hus fra1972, hvor taget skal have en omgang:
- Alle tagsten ned
- Opretning af tagkonstruktion
- Væk med de skjulte tagrender
- Nyt undertag
- Op med de gamle sten igen

Så langt så godt.
Stenene vil vi genbruge, da de er meget specielle: Glaseret tegl i grøn med rødt imellem.
Super flotte!
Men de er med årene blevet lidt trætte at se på, pga. et forholdsvis tyndt lag belægning.
Så det er ikke helt nemt at se at de er så flotte.
Ejendomsmægleren påstod at de var blevet malet engang, og så var malingen ved at falde af, derfor så de sådan ud...

Spørgsmålet er så:
Hvordan får jeg dem renset på nemmeste vis, så resultatet bliver flot, og rimelig nemt?

Jeg er godt klar over at dt kun er kosmetik, men sådan er det.
Jeg har prøvet med en almindelig grydesvamp og vand, og det er rimelig nemt at få dem rigtig pæne med sådan en.
Men det ommer nok til at tage lidt tid: Huset er på 252 kvm i eet plan, så det giver ca. 5000 sten...

Jeg har kompressor med sæt til tagrensning, og har brugt det på vores sommerhus, da der var store tykke puder af mos.

Men på dether tag er det bare en mørk belægnig.

Så jeg er i tvivl om samme omgang vil have nogen effekt.

Findes der ikke en skånsom metode til mekanisk rensning af glaserede tagsten?
Google hjælper mig desværre ikke...

pft
Kåre
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
5000 sten er mange! Både at afrense, men også at passe på! Du kan næsten ikke finde et par reserve der bare ligner lidt. For mig er den bedste og mest effektive måde, at sammenkalde hele den pukkelryggede familie, når stenene ligger på paller og sætte folk til at rense dem af med sæbe og vand.

 

Højtrykspuling er ikke særlig nænsom, så det vil jeg fraråde under disse omstændigheder.

Der er nok ingen vej uden om - tag et par hundrede sten hver dag, eller afse x antal timer dagligt til rengøring, så burde du kunne nå det så alle stenene er klar når vejret igen tillader en åben tagrenovering.

Jeg har stået i nogenlunde samme situation - da var det bare ca, 10.000 tagspån i lærk der skulle kløves, saves, smøres i linolie og trætjære. Undervejs skulle de også stables og tørres.

Det tog sin tid, men var ikke uoverkommelig når bare du er vedholdende, så jeg har fuld forståelse for at du ved start nok er noget betænkelig.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
uldal skrev den 04-02-2020 05:33:49

5000 sten er mange! Både at afrense, men også at passe på! Du kan næsten ikke finde et par reserve der bare ligner lidt. For mig er den bedste og mest effektive måde, at sammenkalde hele den pukkelryggede familie, når stenene ligger på paller og sætte folk til at rense dem af med sæbe og vand.

 Planen er at tømrerfirmaet opstiller stillads, med plads til aflægning af stenene, så de ikke skal ned på jorden.

Hvor let det vil være at komme til at rense dem her, ved jeg ikke. Det mest praktiske er jo at tage et lag sten af gangen fra een palle, og så over på en anden palle når et lag er renset.
Men jo, kan man samle 10 mand med børste og en spand sæbevand, så kan man nok få renset nogle sten :)

mvh Kåre
Rantzau skrev den 04-02-2020 06:24:57

Der er nok ingen vej uden om - tag et par hundrede sten hver dag, eller afse x antal timer dagligt til rengøring, så burde du kunne nå det så alle stenene er klar når vejret igen tillader en åben tagrenovering.

Jeg har stået i nogenlunde samme situation - da var det bare ca, 10.000 tagspån i lærk der skulle kløves, saves, smøres i linolie og trætjære. Undervejs skulle de også stables og tørres.

Det tog sin tid, men var ikke uoverkommelig når bare du er vedholdende, så jeg har fuld forståelse for at du ved start nok er noget betænkelig.

 Det lyder som et voldsomt projekt du har haft gang i! Så stor en opgave står jeg helt sikkert ikke foran :)

Men jo, en af mine egenskaber er faktisk vedholdenhed :)
Dejligt at høre fra en med erfaring, at det ikke er helt umuligt med håndkraft !

mvh Kåre

Jeg kan også nævne, at hver spån skulle i hænderne mindst 4 - 5 gange inden de var klar, så totalt blev det temmelig meget, men jeg klarede det ene mand på godt 3 måneder - med passende pauser med godt øl til at styrke moralen.  

... god arbejdslyst!   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du kan ikke have alle de sten på et stillads! Tænk på plads og ikke mindst vægt. De fleste større tømrerfirmaet har en kran, der kan sætte pallen af på jorden.

 

uldal skrev den 05-02-2020 07:40:15

Du kan ikke have alle de sten på et stillads! Tænk på plads og ikke mindst vægt. De fleste større tømrerfirmaet har en kran, der kan sætte pallen af på jorden.

 Det er et tømrerfirma det anbefaler det. De vil bygge små plateauer til at placere stenene på rundt om taget, for at undgå at skulle flytte for meget rundt på stenene.

Ligesom når man bygger nyt tag, og bygget små pladser til paller med sten.

kunne man overveje at lade sten ligge og afrense mens de ligger på taget - evt sprøjte/male en opløsning af. brunsæbe og lade ligge et par timer/natten over, dernæst en afskylning med vand og evt en let tir med en bilvask børste.....tænker det vil tage alt `brunt` snask på stenene.
prøv evt metoden på en enkelt sten.

hvis der kræves opretning af tagkonstruktiion kan det stadig gøres efterfølgende som du beskriver - tænker blot at selve afrensning kan gøres lettere mens sten ligger frem forhver enkelt sten og knofedt.
NielsChr skrev den 05-02-2020 22:07:27

kunne man overveje at lade sten ligge og afrense mens de ligger på taget - evt sprøjte/male en opløsning af. brunsæbe og lade ligge et par timer/natten over, dernæst en afskylning med vand og evt en let tir med en bilvask børste.....tænker det vil tage alt `brunt` snask på stenene.
prøv evt metoden på en enkelt sten.

Ja det kunne sagtens være smart at gøre det inden stenene pilles ned.
Det første der skal gøres er jo at der skal stillads op om hele huset.
Og så bør det være rimeligt let tilgængeligt, specielt når det er et et-plans hus.

mvh
Kåre
Det bliver temmelig glat når hele taget og stilladset sejler i vand og sæbe.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også