Hvordan ordner man grimme sprækker i massive fyrretræsdører

Hele vores hus er fuld af ældre inderdøre med fyldninger og i massiv fyrretræ. Ved overgangen mellom dørramme og dørplade (delen i midten af dørbladet) er de fuget med Tec7 og bagefter overmalet. Efterhånden har dørplader og dørrammer selvfølgelig bevæget sig lidt i forhold til hinanden så der nu er opstået en del grimme sprækker og revner her.

Spørgsmålet er hvad man kan gøre for at gøre dette pænt igen? Et alternativ er naturligvis at skille alle dørene, slibe al fugemasse og maling væk og så male alle delene separat, og så samle dørene igen. Dette er så stor en opgave at jeg næsten ikke kan overskue det. Jeg ønsker også helst at beholde de eksisterende døre, og ikke købe nye ( i pap/ mdf).

Gad vide om der er nogen derude der sidder med en god ide til at løse dette?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg havde et lign. problem med gl. loftbjælker i vort hus, der var gennem årene opstået store revner, de værste var fyldt ud med gips og overmalet med 7-8 lag forskellige maling. Jeg sleb det hele ned, rensede revnerne, og spartlede alle revner ud med sandspartel + 1 x grunder + to x sort maling - det holder fint nu på 8 år. 
Årsagen til revnerne skyldes felternes not og fer samling i fyldningsdøren er blokeret at maling, men Tec7 har fremskyndet skaderne. Blokeringen skal fjernes, ellers fortsætter revnedannelsen.

Når blokeringerne er fjerne kan du i de fleste tilfælde skubbe felterne sammen igen - husk at lime med almindelig hvid PVAc trælim. Danalim D2 er velegnet til opgaven.

Bemærk at fyldningernes fer i ældre fyldningsdøre altid var monteret løst i noten, netop for at forhindre revnedannelse. Det forhold letter reparationer.

Bemærk også at fyldningsdøre er udsat for flere påvirkninger modsat fastmonterede paneler der er fikseret til et underlag.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også