Skur og værktøj

Hejsa 😊

Vi har et nyt skur bygget hvor der er dampspærre på nogle af siderne i et skur.

Mit spørgsmål er, kan jeg opbevare værktøj der så som geringsav, boremaskine osv der uden det tager skade?

Der er ikke varme på derude.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det forskelligt, hvor meget fugt der er i et uopvarmet skur, især tagen kan give fugt.
Jeg har et uisoleret redskabsrum, uden varme hvor jeg har værktøj, og min dyksav stående det har gået fint i mange år.
Der er ingen udluftning, udover de små utætheder der er oppe ved taget.

Der er vindspærre i væggene, (der er brugt undertagsdug, som vindspærre).

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg ville ikke være nervøs.
Jeg har et skur uden nogen form for isolering og et metaltag, og i det opbevarer jeg diverse haveredskaber og alskens "lager-materialer". Der har aldrig være rust, mug eller andre former for angreb af mine ting, lige bortset fra markmus der kommer ind om efteråret for at finde føde eller et lunt sted at sove  
Jeg har en uopvarmet garage som jeg har værksted i, og her er der heller ikke noget problem, dog skal det siges at jeg selvfølgelig smører mit skærende værktøj ind i olie når det er blevet brugt for netop at undgå overflade rust.
Det mest angrebne er søjlen i min søjleboremaskine.. om det skyldes jernets kvalitet skal jeg ikke kunne sige, men den bliver hurtigt plettet....

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
jeg tvivler på du helt vil undgå rust pletter på dit værktøj i et skur som på billedet.  hvis det er det du er ude efter.

jeg har selv 2 værksteds bygninger - den ene er helt isoleret og lukket -her er intet rust på værktøjet. Det andet er isoleret med 50 mm+100 mm gasbeton, støbt gulv med 50 mm rockwool., taget er med undertag men pt. uisoleret og med svag udluftning - dvs ikke et rigtigt isoleret skur.

i det sidste værksted oplever jeg at værktøj efter et par år (primært vinter perioden) får let rust på overfladen - specielt hvis det blot ligger på værkstedsbordet - hvis det lægges ind i de stålskabe jeg har stående kommer der ikke noget.
jeg har også min reserve geringsav stående der ude og den er blot dækket over med et hundetæppe - det sikre at natte luft ikke på samme måde kommer i kontakt og forhindre overflade rust.
søjleboremaskinen står frit men er smurt godt ind i fedt - har dog fået lidt kosmestisk rust pletter på kabinet dele.
jeg har også et par fuksvanse hængende og den model jeg har med blank jern har plet rust, mens mine supercut er med lakeret overflade og fint tåler den smule fugt som er i luften.

så alt i alt kan du godt bruge det til værktøj, men læg det ikke frit fremme eller hængende på vægen. det skal i skabe og større maskiner skal lige have et hundetæppe over sig efter brug.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis