HPFI-relæ slår fra når stik indsættes i stikdåse - men kan tændes igen uden at slå fra

Jeg har et lidt mystisk problem som jeg håber I kan hjælpe med. Er nok mere "el-arbejde" og ikke belysning.

Baggrund:
Har et apparat (denne: https://www.furmanpower.com/product/16a-smartsequencing-power-conditioner-230v-CN-3600S%20E ) som jeg indsætter i stikdåse i min lejlighed. Stikdåsen er med jord og ligeledes er det stik jeg sætter i (bruger en schuko til jord adapter). Det er en "sequencer" som kan tænde én ting ad gangen når man giver den besked på det. Som udgangspunkt tænder den ikke andet end sig selv, hvilket er minimalt effektforbrug.

Mit problem (prøver at beskrive det ud fra de ting jeg gør/ser)
- Indsættes den i stikdåsen slå mit HPFI-relæ fra ~80% af gangene. Tages stikket UD af stikdåsen slår det ligeledes fra ~80% af gangene.
- Hvis jeg indsætter den i stikdåse og HPFI-relæ slår fra, kan jeg tænde strømmen igen ved tavlen og så fungerer alt fejlfrit. Kan bruge min Furman og alt det udstyr der er sat til uden problemer. Det er kun når stikket tages ud og ind.
- Tager jeg jord-adapteren af og sætter stikket ind og ud, kan jeg ikke få HPFI-relæet til at slå fra
- Jeg har en anden stikdåse i væggen ved siden af på en anden gruppe: Her kan jeg godt indsætte jord-stikproppen uden HPFI-relæet slår fra (hvilket jeg frygter er fordi der ikke er jord ordentligt i det stik!)
- Nogle morgener er vi vågnet hvor strømmen er gået - om det er pga. ovenstående eller noget andet ved vi ikke. Men det er dét som startede hele fejlfindingen hvor jeg kom frem til det.

Håber, at det er det rigtige forum og at der er nok information til at skubbe mig i en retning ift. fejlsøgning. Jeg bor i lejlighed.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først af ren og skær nysgerrighed: hvad bruger man en sådan sequenser til?

Dernæst dit problem. Der kunne måske være andre ting der sammen med sequenseren gør at relæet slår fra. Det er jo summen af fejl der påvirker relæet. Eller jeg tænker om der sidder et filter bag powerindgangen så kunne der være en støjkondensator der driller.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Til din nysgerrighed: En hjemmebiograf :) Forstærkere trækker en del strøm i det splitsekund de tændes så skal tændes en ad gangen.

Sjovt du nævner filtre, for det produkt jeg bruger har noget indbygget:
  • Surge Protection - Series Multi-Stage Protection (SMP) Technology provides the highest level of surge & spike protection available.
  • Noise Filtration - Linear Filtration Technology (LiFT) reduces AC noise linearly across a very wide bandwidth for unequaled audio & video clarity.
  • Voltage Protection - Extreme Voltage Shutdown (EVS) circuity safely powers down itself and connected equipment during unsafe voltage periods.

Kan der være noget dér?
Men det jeg hele tiden undrer mig over er, at jeg kan tænde for relæet igen uden problemer og bruge udstyret. Det er først når jeg trækker stikket fysisk ud af væggen (eller ind) at det slår fra. Havde der været problemer når sequencer tænder, villejeg vil aldrig få lov til at tænde relæ igen.
Du skriver at relæet kobler ud i ca. 80 % af tilfældene, når du sætter stikket i, men at der ikke sker noget, når du bruger en stikkontakt uden eller med dårlig jord. Samtidig fortæller du, at relæet kan kobles ind, når stikket er sat i. Det tyder alt sammen på en for stor jordstrøm. Spørgsmålet er nu om den jordstrøm opstår fordi jordbenet i nogen tilfælde får kontakt senere end fase- og nulbenet. Jordbenet er en lille smule kortere end de to andre. Jeg er klar over, at jeg er ude i noget gætteri. Men når stikket er sat i, er der forbindelse til alle tre ben i stikket.
Det må være nogle kraftige forstærkere, når indkoblingsstømmen kan få gruppesikringen til at sprænge.

fase
Det er kondensatorer i filteret som typisk sidder mellem Fase til jord og nul til jord.
Når disse lades trækker de for meget strøm i jordlederen. Det tigger så hpfi.
Men hvorfor bruge sådan et produkt her i Danmark?
Du bør stole på at de netstøjfiltre der sidder i dine forstærkere er tilstrækkelige. 

Elektronikteknikeren
S. Fabrin: Du er ikke den eneste der har haft den gætte-teori, så måske er der noget om det?
Gregeren: Jeg har ikke fundet nogle sequencers uden filtre. Hvis man kan få nogle mere simple, ville jeg hellere det.

Og ja, det er nogle kraftige forstærkere :)
Annonce
Er der overhovedet krav om jordforbindelse til det apparat. Hvis ikke så ville jeg da undvære det.
Fabrin; Du overser vist at det er HPFI alen der slår fra og ikke gruppesikringer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-02-2020 18:20:01

Er der overhovedet krav om jordforbindelse til det apparat. Hvis ikke så ville jeg da undvære det.
Fabrin; Du overser vist at det er HPFI alen der slår fra og ikke gruppesikringer.

 Nej, ingen krav. Jeg antog blot, at det var en fornuftig ting at gøre. Specielt med forstærkere og andet udstyr siddende klods op i et metalrack. Og hvis der rent faktisk er en strøm som ledes til jord, er det så ikke skidt/farligt ikke at bruge jord?

Fabrin; Du overser vist at det er HPFI alen der slår fra og ikke gruppesikringer.
Nej, jeg fokuserer netop på jordstrømme.

fase
Fabri: Det var bare din sidste sætning kl. 1658
Det må være nogle kraftige forstærkere, når indkoblingsstømmen kan få gruppesikringen til at sprænge.
Men never mind. Du har forklaret

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej
Kan vi få et billede af din fejlstrømsafbryder? Hvis denne er gammel, kan den nemlig være meget følsom, og jeg har oplevet det samme, hvis jeg blot tændte eller slukkede en gruppe. Jeg kunne så efterfølgende tænde HPFI'en uden problemer, hvis gruppen var tændt.

Det er en dum idé at undvære jorden til enheden, da den faktisk ikke er dobbelt isoleret, og derfor er det krav til at der skal jord på enheden. Også derfor, at stikket er med jord.

wwww.elbogen.dk - Din El guide
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis