Forbundne lampeudtag

Hej,

Jeg har to lampeudtag i min stue/spisestue, hvor man tænder hver især på en dobbeltkontakt.

I lampeudtaget ved mit spisebord har jeg to lamper siddende, og det fungerer fint. I dag ville jeg tilslutte en lampe i udtaget i stuen, men der kunne jeg kun få den enten til at være permanent tændt (lampens brune ledning blev sat i brun klemme). Hvis jeg satte lampens brune ledning i sort klemme, så kunne jeg tænde/slukke på kontakten efter hensigten, men så fungerede spisestuelamperne ikke. Bemærk jeg satte lampens ledninger i de ledige muffer ved siden af, da der i forvejen var to ledninger i hver af dem med de større skruer.

Udtag i stuen - der kommer to kabler ud fra loftet, så jeg antager det ene kabel er den der bruges i udtaget i spisestuen:

Udtag i spisestue før montering af lamperne (blot så I kan se hvordan det så ud oprindeligt, da det efter montering af lamper ser lidt forvirrende ud):

Udtag i spisestue efter montering af lamper:

Kontakten der benyttes til de to udtag:

Den eneste forskel jeg kan se er, at i udtaget i spisestuen er der byttet om på det sorte og brune kabel fra loftet i forhold til de andre udtag i stueetagen.

Håber det er nok information, ellers må I sige til.

Jeg ved ikke hvad jeg gør galt. Jeg vil naturligvis gerne have det sådan, at jeg kan tænde og slukke lamperne i hvert udtag som det passer mig :). Håber I kan hjælpe?

På forhånd tak.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lidt svært at gennemskue hvor fejlen er.
Mn det næsten helt sikker at alle lyseblå skal have forbindelse, også til alle lamper. Så monteres den ene hold lamper på de grå ledninger og den anden på de sorte.
Det undrer mig lidt at den brune og sorte fra installationen tilsyneladende er endt i samme klemme på det billede hvor de 2 lamper er monteret.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nej, de brune i samme klemme som den sorte, er de to brune fra lamperne. Den brune fra installationen (kabler i loftet), sidder i klemmen ved siden af. Ja, det kan være jeg i udtaget med de to spisebordslamper skal bytte om på den sorte og brune fra kablet i loftet, så de er magen til de andre udtag. I udtaget i spisestuen er den grå og jord IKKE i brug, mens de alle er monteret i udtaget i stuen.

På rosetten er der jo to stik til hver type ledning; skal eks. alle blå sidde i samme “hul” eller kan man også tage det andet hul i brug?

Nå, nu har jeg i udtaget i spisestuen, hvor der er to lamper monteret, byttet om på sort og brun fra installationen (kablet i loftet). Men nu lyser alle lamperne konstant, både i stue og spisestue - jeg kan ikke slukke dem :). Er det så nemmere at pejle sig ind på hvad der skal rettes?
Det er dobbelt samlemuffer så alle blå fra installation kan sidde under samme skrue, og de blå fra lamper kan sidde under den mindre skrue.
De brune fra installationen skal IKKE blandes med sort eller grå. De brune er fast fase og derfor lyser lamper hele tiden hvis de får forbindelse til den.
Måske er den grå ikke monteret korrekt ved afbryder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis det virkede før i spisestuen, så tilslut det som det sad før. I stuen er skal lampen formentlig tilsluttes blå og grå. Hvis det ikke virker, så prøv at løsne afbryderen og se hvilke farver der er anvendt som tændledninger.
Annonce
Jeg har prøvet af tilslutte blå til blå og brun til grå, men så virkede ingen af lamperne. Jeg må kigge bag afbryderen. Kan du hjælpe mig til hvad jeg skal kigge efter?
Du skal se om den grå er monteret i den ene side og den sorte i den anden side. Og modsat er der en eller 2 brune i afbryder. Dæksel klipses af ved at stikek skruetrækker ind under og brække den af. Og ja den holder til det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Virker lamperne i spisestuen når de er monteret som oprindeligt og der ikke er tilsluttet lampe i stuen?
ev elmand skrev den 02-02-2020 22:50:53

Du skal se om den grå er monteret i den ene side og den sorte i den anden side. Og modsat er der en eller 2 brune i afbryder. Dæksel klipses af ved at stikek skruetrækker ind under og brække den af. Og ja den holder til det.

Ok, det prøver jeg senere.  

Jacobn skrev den 02-02-2020 22:51:52

Virker lamperne i spisestuen når de er monteret som oprindeligt og der ikke er tilsluttet lampe i stuen?

Nej, det gør de faktisk ikke. Hvad tænker du? 

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis