Forbundne lampeudtag

Hej,

Jeg har to lampeudtag i min stue/spisestue, hvor man tænder hver især på en dobbeltkontakt.

I lampeudtaget ved mit spisebord har jeg to lamper siddende, og det fungerer fint. I dag ville jeg tilslutte en lampe i udtaget i stuen, men der kunne jeg kun få den enten til at være permanent tændt (lampens brune ledning blev sat i brun klemme). Hvis jeg satte lampens brune ledning i sort klemme, så kunne jeg tænde/slukke på kontakten efter hensigten, men så fungerede spisestuelamperne ikke. Bemærk jeg satte lampens ledninger i de ledige muffer ved siden af, da der i forvejen var to ledninger i hver af dem med de større skruer.

Udtag i stuen - der kommer to kabler ud fra loftet, så jeg antager det ene kabel er den der bruges i udtaget i spisestuen:

Udtag i spisestue før montering af lamperne (blot så I kan se hvordan det så ud oprindeligt, da det efter montering af lamper ser lidt forvirrende ud):

Udtag i spisestue efter montering af lamper:

Kontakten der benyttes til de to udtag:

Den eneste forskel jeg kan se er, at i udtaget i spisestuen er der byttet om på det sorte og brune kabel fra loftet i forhold til de andre udtag i stueetagen.

Håber det er nok information, ellers må I sige til.

Jeg ved ikke hvad jeg gør galt. Jeg vil naturligvis gerne have det sådan, at jeg kan tænde og slukke lamperne i hvert udtag som det passer mig :). Håber I kan hjælpe?

På forhånd tak.
Hej, Jeg har to lampeudtag i min stue/spisestue... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal lige siges, at da jeg prøvede at tilslutte brun til grå da satte jeg den i skruen/klemmen ved siden af, da der allerede sad to grå. Måske derfor det ikke virkede?
Men da den grå IKKE er tilsluttet i udtaget i spisestuen, så kan den ene grå vel afmonteres i udtaget i stuen? Så er det lige spørgsmålet hvordan man finder ud af hvilken grå der er hvad - kan godt være jeg må have fat i en elektriker :)

Så har jeg kigget bag afbryderen: øverst i venstre side (afbryder til spisestue) er der tilsluttet sort ledning, og i højre side (afbryder til stue) er der tilslutttet grå ledning. Nederst i venstre side er tilsluttet to brune ledning og ingen i højre side.

Det er korrekt. Mon ikke du har fået et eller andet til at gå løs. Det kræver vist måling / elektriker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nå, nu fik jeg lys i lampen i stuen ved at sætte lampens brune ledning under skruen med den grå fra installationen. Lamperne i spisestuen fungerer stadig ikke, selvom jeg også nu har prøvet at sætte lampernes brune ledninger under skruen med den sorte fra installationen. Dét jeg er i tvivl om mht. udtaget i spisestuen er, at lampernes blå ledninger sidder i samme klemme som den blå fra installationen, men den fra installationen sidder under sin egen skrue. Men som jeg forstår dig, ev elmand, så er det okay? Derudover er de brune og sorte fra installationen byttet om ift. de andre udtag, hvor den sorte sidder ved siden af jord.

Stue:

Spisestue:
På øverste billed ( stuen ) ser det ud til at den ene sorte ikke er helt inde under skruen prøv at hive i den.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Så fungerer det hele :)

Jeg har flyttet alle hårde ledninger fra de faste installationer under de store skruer begge steder, så de også er placeret i samme rækkefølge. Og ev elmand, du havde ret i, at den ene sorte ledning ikke sad helt fast.

I stuen har jeg monteret den bløde brune ledning fra lampen under den lille skrue i den grå klemme, og den bløde blå ledning under den lille skrue i den blå klemme.

I spisestuen har jeg monteret de to bløde brune ledninger fra lamperne under den lille skrue i den sorte klemme, og de to bløde blå ledninger under den lille skrue i den blå klemme.

Tak for hjælpen og tålmodigheden, ev elmand og Jacobn :)

Det eneste der reelt har løst det sidste problem var den løse forbindelse ved den sorte.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvilken funktion har den sorte ledning egentlig i udtaget i stuen, når nu den grå er tænding dér. Jeg går ud fra, når der er to installationskabler i loftet i dette udtag, at det kun er den der har direkte forbindelse til afbryderen. Er den sorte i så fald så “mellemledning” til udtaget i spisestuen eller er det fasen (den brune) der fører strømmen videre til spisestuen? Eller hænger det slet ikke sådan sammen? :)
Kablet går nede fra afbryder og op i udtag med bl.a.de 2 sorte som så er samlet der. Derfra videre hen til det andet udtag hvor der så kun er 1 sort. Så når der problem i samlingen lyser lampen ikke.
Den brune i den faste installation er den faste fase og har strømmen med til bl.a. stikkontakter

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok. Godt at lære noget nyt :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis