varmepumpe til sommerhus

Til et kalmar sommerhus på 56m2 som pt er elopvarmet og som alternativ har brændeovn.
Vi overvejer nu og sætte en varmepumpe op og kan se største delen i vores sommerhus område har panasonic, denne model https://www.foetex.dk/byggemarked/varmepumper/luft-til-luft-varmepumpe/panasonic-nz25vke-varmepumpe/p/100517323?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
hvordan er den formoder panasonic er bedste valg og denne har wifi styring i sig

Skal 230v tilslutningen sidde på sin egen sikring til sådan en maskine, det er vel det bedste pga belastningen ifh til de andre og hvad med jord er det krav ?
Er det noget med effekten vi skal være opmærksom på ifh til når der tilføres 1kwh el så skal der vel helst så meget som muligt ud i den andenende som varme .

Hvordan er de andre mærker på markedet ifh til den jeg linker til .
Formoder alle de billige man kan få i bygge markederne er for usikre og vælge mht holdbarhed og reservedele hvis der sker noget

De elradiatorer der sidder nu i huset er på hhv
sovev 1 =650w
sovev 2 =400
toilet =500
samlet på 13a sikring fase 2
---------------------------------------------------------------
stue =1000w
stue =1000w
samlet på 13a sikring fase 3

Er der nogen ide i og fjerne de gamle elradiatorer eller bør man bibeholde dem som sikkerhed

hvad ligger montage typisk på ved et rørtræk på 6-8 m

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Svært at give en ide om pris på montering, uden af have set huset.
Men varmepumpen skal som hovedregel monteres i det største rum, ved sådanne montager og derefter naturligt fordele varmen.
En standard montage, er normalt ligeud af væggen, og ned, max 4m rør. til ca 4.000,- din er et par hundrede over, med forbehold.
Tror en nz25 er for lille, de gange jeg har sat noget op, sætter jeg ikke mindre op end 35 (nominel)..

Grunden til at du ser Panasonic overalt, er at det er elektrikere og vvs'er der har sat dem op. De henter dem hos Kinnan eller Solar (grossister).

Panasonic har endvidere en supergod garanti. Op til 10år på kompressor. 

Det var så godt nok ikke i set sommerhus jeg satte min Panasonic op men helårs-rækkehus. Jeg kod bare de eksisterende radiatorer hænge, dels for at undgå grimme huller i væggen, og fordi den kunne have svært ved at nå helt ud i mit kontor om vinter - ok det er så også bare et udhus (i forlængelse af selve huset, som jeg har isoleret så godt man nu kan med sådan et ;)
Det er bedst at varmepumpen har sin egen gruppe , men den kan godt tilsluttes en lysgruppe da den sjældent og kortvarig bruger mere end 1000 W , den skal jordforbindes , men det kan et jordspyd ved yderdelen klare . , angående de gamle el ovne så lad et par stykker sidde i yderpunkterne i huset .Panasonic er et godt valg , men prøv at se den her Mitsubishi ln25 hero ............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
btw, lyder til at du kan stjæle strømmen fra radiatorerne i stuen, hvis der sidder en fase og 13A. Ikke helt efter bogen, hvis man spørger elektrikeren. 
Det kan jeg ikke se som noget problem at varmepumpen bliver tilsluttet en stikdåse som bliver ledigt når man fjrrner en varmeovn .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Kølemontørlærlingen skrev den 04-02-2020 20:44:49

btw, lyder til at du kan stjæle strømmen fra radiatorerne i stuen, hvis der sidder en fase og 13A. Ikke helt efter bogen, hvis man spørger elektrikeren.
De 13a forsikrede ender ud i udtag hvor ledningerne monteres inde i dåsen fra radiatoren så det er helt efter bogen.

 

tak for jeres indlæg indtil nu, vi har lavet et regnestykke på projekt varme pumpe og kan det være korrekt at det koster optil 5000 kr i el om året og have sådan en i drift i sommerhuset set udfra huset er jo dårligt isoleret udfra alderen på huset.

om sommeren skal den ikke bruges og om vinteren vil det jo kræve den står i tomgang for at holde de 8 grader og frostsikre pumpen.

den varme styring vi pt har på elradiatorne kan vi tænde varmen hjemme fra og på 4½ time kan vi hæve temperaturen fra 5 til 14½" fra den temperatur så fyrer vi ibrændeovn.

Tænker blot for 5000,- hvis dette tal holder der kan fåes meget brænde om året til sommerhuset .

Er det helt ved siden af eller dem der købet varmepumper ser de blot på komforten og ikke økonomien i det ?
Hvordan er i kommet til det astronomiske tal 5000 Kr , da varmepumpen jo  kun bruger  en femtedel af hvad jeres nuværende ohm"ske varmeovne bruger i strøm , så vil varmeregningen med varmepumpen i fremtiden kun være en femtedel af hvad i nu betaler ..................og den kan styres hjemmefra via en smartphone..................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 04-02-2020 23:22:25

Hvordan er i kommet til det astronomiske tal 5000 Kr , da varmepumpen jo  kun bruger  en femtedel af hvad jeres nuværende ohm"ske varmeovne bruger i strøm , så vil varmeregningen med varmepumpen i fremtiden kun være en femtedel af hvad i nu betaler ..................og den kan styres hjemmefra via en smartphone..................

Tallet er udfra afskrivning med alle omkostninger der følger med


Uden flere detaljer, om hvor lang levetid du giver pumpen, og en evt. monteret pris. Er det svært at regne efter...

Regn med minimumv 10 års levetid, måske mere
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis