varmepumpe til sommerhus

Til et kalmar sommerhus på 56m2 som pt er elopvarmet og som alternativ har brændeovn.
Vi overvejer nu og sætte en varmepumpe op og kan se største delen i vores sommerhus område har panasonic, denne model https://www.foetex.dk/byggemarked/varmepumper/luft-til-luft-varmepumpe/panasonic-nz25vke-varmepumpe/p/100517323?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
hvordan er den formoder panasonic er bedste valg og denne har wifi styring i sig

Skal 230v tilslutningen sidde på sin egen sikring til sådan en maskine, det er vel det bedste pga belastningen ifh til de andre og hvad med jord er det krav ?
Er det noget med effekten vi skal være opmærksom på ifh til når der tilføres 1kwh el så skal der vel helst så meget som muligt ud i den andenende som varme .

Hvordan er de andre mærker på markedet ifh til den jeg linker til .
Formoder alle de billige man kan få i bygge markederne er for usikre og vælge mht holdbarhed og reservedele hvis der sker noget

De elradiatorer der sidder nu i huset er på hhv
sovev 1 =650w
sovev 2 =400
toilet =500
samlet på 13a sikring fase 2
---------------------------------------------------------------
stue =1000w
stue =1000w
samlet på 13a sikring fase 3

Er der nogen ide i og fjerne de gamle elradiatorer eller bør man bibeholde dem som sikkerhed

hvad ligger montage typisk på ved et rørtræk på 6-8 m

Til et kalmar sommerhus på 56m2 som pt er... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En bekendt overvejer også en varmepumpe i et sommerhus, og der er næppe strøm med jord lige i nærheden af, hvor den skal sættes op. Skal det jordspyd man så banker i bare forbindes til pumpen, eller skal der trækkes jordledning helt ind til gruppetavlen?

Kurt B. Andersen
Fint. Så bliver det nok ikke så svært. Tak for svaret.

Kurt B. Andersen
Altså uden at være ekspert, men da vi have boet i vores rækkehus af ellers nyere dato,  men om varmet med elradiattorer fik fi en efter regning på 8000 kr i EL.

Då vi SKULLE finde en anden varmkilde, jeg tænkte selv brændeovn - ville være fysisk muligt men, svinde, og også kræve en masse arbejde (skaffe træ flække det, fyr osv).

Desuden skulle vores datter seng står der hvor skorstenen ellers ville have været.

Så forslog min far mig en Luft-til-varme pumpe - det var relatybt nyt dengang. Tror det var en Oanasonic vi fik. Any way jeg var super glad for en elregning på 33 %, at jeg ikke skulle skaffe ller flække brænde, og så lige den funktion med KØL, når man en varm sommer dag lige har slået græsset. Så Vil man bare ligge der i 1 time med en kold øl. Det kan INGEN brændeovn ;)

PS og nu du siger det bare er til et sommerhus på 56 m2. så vil jeg mene at du sagtens kan tage en saf "de billige" til 3-4000 i Bauhaus eller Silvan eller lign, og hvis du enten er fiks på fingrene selv, eller bare kender en der ikke har ti tommelfingre, så er den altså ikke raketvidenskab at installere selv.

Ved så ikke om man MÅ ren lovmæssigt, men igen det er sommerhus, hvor tit kommer poititet forbi for at tjekke om du har en varmepumpe kørende? Formentlig aldig ;)

God arbejdslyst !
Annonce
Hej Jetdirect..

Jeg har selv i en årrække overvejet varmepumpe i sommerhuset - og man kan jo regne frem og tilbage og få den argumentation man ønsker:)

jeg tog så beslutningen og fik installeret netop den du linker til. jeg gav omkring 13000tusind inkl. montage..

mine erfaringer siden jeg fik min i januar 2020 er at med det samme faldt mit strømforbrug i sommerhuset til en fjerdel! jeg har altid haft radiatorer til at holde 5-10grader om vinteren. det kostede ca.10-15kw i døgnet alt efter vejr og vind.. nu med 10-12grader bruger den max 3kw dagligt.. når jeg skal i sommerhuset kan den på 1time med fuld skrue have en temp på ca 20-21 grader. passer med vi kører hjemmefra.

jeg kan se at den som regel bruger en 1-1,5kw i denne time og så er der stuetemp.

til et weekendbesøg brugte jeg før ca. 30-40 kw Dagligt i vinterhalvår på strøm til opvarming..
(med brændeovn som supplement)

nu bruger jeg måske 10-15kw max.
(bruger brændeovnen markant mindre nu - da der ikke er den samme kulde som før)

så udover den kontante besparelse vil jeg også fremhæve et meget forbedret indeklima - du kan sagtens mærke at huset har en god luftgennemstrømning når det har stået tomt længe(ikke den der sommerhus lugt når man ankommer) - og varmen når man opholder sig er en anden en med elradiatorer... vi fjernede et par radiatorer nærmest den nye varmepumpe og satte varmepumpen på den gruppe de var på før.. hvis man regner med at varmepumpen bruger 1500watt på toppen, så kan man jo regne derfra.. vi har stadig 2 x 1000watt radiatorer tilbage i stue/alrummet - men jeg bruger dem ikke længere - så fjerner ihvertfald den ene på et tidspunkt.. beholder den sidste bare for en sikkerhedsskyld.

vores sommerhus er på 85m2 og VP er sat i stue alrum som er ca. 50m2.
i værelser har jeg stadig radiatorer, da det er ny tilbygning og godt isoleret..

så til 56m2 som du skriver kan jeg ikke som bruger se problemet med den pumpe..
den er støjsvag hvilket for mig var afgørende da den sidder hvor vi er mest.

håber du kunne bruge mit indspark. jeg har ikke fortrudt.

Vi fik lavet jordspyd ude ved pumpen - og det skal man da bare få gjort hvis ikke der er jord i instalationen i forvejen - har dog hørt at hvis du har et velfungerende hfi/hpfi så burde der ikke være problemer.. men det er nok et spøjst sted at spare 500kr som ca. var pris med mont. 

Lige et tillægsspørgsmål til denne tråd. Der overvejes nu en Gree Amber 9k varmepumpe til et sommerhus på 46 m². Den står til at kunne opvarme 100-138 m².
Grunden til at netop denne overvejes er, at pgl. kan få den til en rigtig god pris.
Er der nogen ulemper ved, at sætte et anlæg op, som faktisk kan varme mere end dobbelt så meget op. Her tænker jeg på, om den vil bruge flere watt på at varme sommerhuset op, end et anlæg som er beregnet til netop denne størrelse.
Eller vil de 2 anlæg forholdmæssigt bruge lige mange watt for at varme det op.

Kurt B. Andersen
En Gree Amber 9K (9000btu), er i underkanten til 100-140kvm,
Den kan godt, når den kører fuld skrue, men nominelt er den på 2,5kw.
Til 46kvm, er den fin, næsten ligegyldigt isoleringsgrad.

Vi endte med at få monteret en MITSUBISHI MSZ-AP25, som var på tilbud hos et lokalt firma.
Indtil videre er vi særdeles tilfredse med den. De bankede også et jordspyd ned ved siden af den til jordforbindelse.

Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis