Gulv varme badeværelse 1. sal

Jeg skal igang med at lave badeværelset på 1. sal og vil derfor gerne have gulvvarme, badeværelset skal udvides og der skal laves nyt gulv og vægge.
Hvad gør man med gulv varmen i våd rum, jeg bruger gulv spånplader med vand båret gulvvarme i de andre rum, men kan jeg bruge det i badeværelset og så bare ligge flyde spartel ud og derefter vådrum membran ?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge vådrumsgips i stedet for spånplade. Bemærk også pladerne skal lægges i 2 lag i hele badeværelset.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
vådrumsgips på gulvet ? hvordan vil du ligge gulvvarmen så ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du lægger gulvvarmen under gipspladerne.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Her er LINK til tråd der omhandler netop dette.
Du er meget sparsom med oplysninger om bjælkelag, afstand m.m.
Jeg har lavet sådan en omgang i efteråret 2019. bjælker 160 mm høje afstand ca. 100 cm.
Gulvgips m.m. kræver 60 cm.
Et stykke nede på hver side af bjælker på skruede jeg en lægte. Disse havde jeg på forhånd lavet præcise hakker 1/2 ned i med 60 cm afstand. De blev skruet på efter laser så dybden ned i hakker var ens, men med lille fald fra fjerneste hjørne og hen imod bruseniche.
Så blev der sat lægter ned i hakker imellem bjælker så understøtning blev ok med de 60 cm. Ovenpå 22 mm gulvspånplade, og derefter rækker af forskallings brædder som kan holde vamefordelingsplader og gulvvarme slanger. Slanger ligger på langs af spær og afstand er tilpasset så ingen rammer på spær. De par steder hvor de skal krydse spær laves et hak i spær. Nu skulle højden gerne passe så gulvgips kan lægges ud over det hele, med et lag gulvpap under. ( forøg på at eliminere knirkelyde )
Der lægges de krævede 2 lag gulvgips og uden for bruseniche lægges 3 lag. Så kan der spartles ned fra denne kant og hen til afløb.
Jeg vil anbefale at du vælger vinyl til beklædning på gulv og vægge i vådrumszone. Det kan holde til lidt bevægelser i konstruktionen og så spares vådrums sikring i øvrigt. Det skal laves af autoriseret firma da det skal svejses sammen i alle kanter og hjørner.
Læs mit fif til kortlægning af varme slanger i tråden som der er link til.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jah den har jeg også set og det er samme løsning jeg vil bruge i de andre rum, det er kun badeværelset der nok skal laves anderledes da det er et vådrum
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
ev elmand skrev den 02-02-2020 17:26:38
Der lægges de krævede 2 lag gulvgips og uden for bruseniche lægges 3 lag. Så kan der spartles ned fra denne kant og hen til afløb.

Sidder og kigger på at lave netop dette, så tak for dit indlæg. Hvis jeg forstår den opbygning du omtaler korrekt, så har du en opkant ved start af bruseniche og får så fald hen mod afløb? (Rettelse: Måske mener du at der alle andre steder end i bruseniche er tre lag gipsplader?) Og du har placeret gulvvarmen 80 mm lavere i badeværelset end på resten af etagen?

I mit lille (2 m2) bad  skal der være 30 mm fald fra dør hen til afløb. Jeg ville gerne lave dette således at der ved dør var nedkant på 0-10 mm, samt nedkant på 10 mm i bruseniche og så 20 mm fald hen mod afløb. 

Der hvor jeg klør mig i nakken er så ved at forstå om dette betyder at min gulvvarme i dette område skal lægges ~110 mm lavere end i resten af lejligheden, og om det giver mig problemer når PEX slangen kommer fra den højde som der er i resten af lejligheden?

NFB;  Du regner lidt voldsom. Jeg ved ikke hvor de 80 mm kommer fra
Du skal vel også have noget gulvplade over gulvvarme i resten af lejligheden ?
Slanger kommer fra et eller andet sted hvor du har gulvvarmeshunt. Så det betyder ikke noget om nogle slanger ligger 30-40 mm lavere end de andre.
Lige over gulvvarme kommer der gipsplader. Da der er krav om 2 lag gips så skal der være det i bruseniche også. Jeg har beskrevet et system hvor bærende lag, og gulvvarme ligger nede imellem bjælker, og gulvgips over bjælker netop for at du ikke skal  " gå op i badeværelse ".
For at kunne lave fald i bruseniche er det en fordel at have gulvet uden for lidt højere. Derfor et ekstra lag derude.
Så bør du ikke have "nedkant" ved start af bruseniche og heller ikke 20 mm fald ud over det. Du bør udnytte kanten ved at trække spartel fra overkant gulv ved kanten og ned til risten. Det giver så i alt 15 mm fald i bruse niche.
Så skal der være et dørtrin på 15 mm som vådrumssikres eller beklædes med vinyl.
Det giver så i alt de krævende 30 mm fra afløb og op til hvor vandet ved evt. forstoppelse løber ud af rummet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for input. Jeg har en antagelse om at slangen kører i gulvvarmepladerne der ligger i resten af lejligheden indtil den når til badeværelset... og her skifter højde. Fra din besked og lidt tanker, tænker jeg at den måske faktisk bare skal føres frem (f.eks. langs væggen) uden at behøves ligge i gulvvarmepladerne før den når til badeværelset. Måske var det også sådan du naturligt antog det ville ske?

ev elmand skrev den 02-02-2020 22:49:06

NFB; Du regner lidt voldsom. Jeg ved ikke hvor de 80 mm kommer fra

De 80 mm var en antagelse ud fra din oplysning om 160 mm høje bjælker og "hakker placeret halvt nede" for at give det nævnte "bærende lag...nede imellem bjælker". 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også