Ny ovn - strøm

Vi har købt en ny ovn, og jeg skal lige være sikker på at jeg får ledningen monteret korrekt.

Her er hvad jeg havde tænkt at gøre:

Gul/grøn - Gul/grøn (jord)
Blå - Blå (N)
Brun - Rød (F)

Er det rigtigt?

Her er et par billeder af hvordan det ser ud.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Efter at have luret lidt yderligere på nettet er jeg kommet frem til:

Gul/grøn - Gul/grøn (jord)
Blå - Blå (N)
Brun - Hvid(F)


Altså at den hvide skal bruges i stedet for. Vi dog gerne lige være sikker inden jeg tilslutter strømmen.
groundz skrev den 01-02-2020 19:55:05

Det farve valg har jeg aldrig set. Hvis det var mig ville jeg måle efter. Hvis du forbinder forkert siger det bruuuuuum bang, og det var den ovn

 Ok - så jeg måler mellem den der bør være nul - og så skal der være 230 V mellem den og den jeg regner med er fasen - ikke? 

Har sådan en Fluke 101  til at måle med. 
Ja lige præcist.

Lige en kommentar mere. Det er altid den rigtige løsning at måle. Den eneste af farverne man kan regne med er gul/grøn. Resten af farverne har man skrevet bør om, hvilket vil sige at elektriker kan gøre som de vil uden det er ulovligt. Dog tror jeg ikke der er nogle der ikke montere blå som nul, men i dit tilfælde vil jeg ikke blive overasket hvis det var sort der var nul
Over hovedet ikke, uden at have læst på det kan det helt sikkert måle 400v og sikker mere.

Tilføjelse, har lige læst på det der står 600v
Mange tak for hjælpen - nu er den tilsluttet. Den sorte og den hvide var begge faser. Den røde var lidt mystisk - der omkring 24V på eller sådan noget.
Den gule er den gul/grøn. eller bare gul.
I meget gamle insatllationer var rød ofte jordforbindelse. Så du bør tage låget af ude ved sikrings gruppen og se hvordan farverne er monteret

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den er gul/grøn. Det virker som den er sat til nu :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis