Spørgsmål til brug af gasfyr

Hej,

Jeg har et spørgsmål til, hvordan jeg bedst bruger mit gasfyr. Gasfyret er et Milton Moduline 400 med Smartline HR24 gaskedel.

Jeg kunne godt tænke mig at finde ud af, hvad der er den sundeste måde at bruge fyret på. Ikke sundest for mig, men sundest for fyret. Jeg har boet her i 3 år nu og har prøvet mig frem på forskellige måder, men kan ikke rigtig regne ud, hvad der er sundest for fyret og samtidig bedst økonomisk for mig.

Den måde jeg har benyttet mig mest af, er at "slukke" for fyret om morgenen, når vi står op således, at den kun laver varmt brugsvand, men slet ikke opvarmer radiatorer. Når vi så kommer hjem fra arbejde, eller hvis vi er hjemme grundet weekend/fri, så tænder vi op for brændeovnen og lader den køre helt til aftenen inden vi går i seng, hvor efter vi "tænder" op for gasfyret igen, således at radiatorerne begynder at blive varme. Der er nemlig tilpas varme i huset, når vi står op og også når vi kommer hjem, og brændeovn opfylder vores varmebehov resten af dagen. Dog tænker jeg, at det måske ikke er det sundeste for gasfyret, at skulle tænde og slukke for den hver dag? Fyret bliver altså ikkr HELT slukket, men der bliver lukket ned for at den kan varme radiatorerne.

Jeg har derfor forsøgt mig, at lade fyret være tændt hele dagen, men blot slukke for alle radiatorer i huset, men når jeg så kigger på gasfyret, så kan jeg se, at den slukker for flammen, hvilket er fint nok idet der jo ikke rigtig er brug for varme. På fyret er der to lamper over hinanden (se billedet). Den øverste indikerer (så vidt jeg ved), at den varmer radiatorerne op, mens den for neden indikerer, at flammen er tændt, og at den dermed bruger gas. Den øverste lampe er hele tiden tændt, når jeg benytter denne metode, mens den nederste (flammen) tænder hvert 6-7 minutter ca., når den så når op til den fremløbstemperatur, den er indstillet til, så slukker den i 6-7 minutter, hvorefter den starter igen. Og sådan kører den hele dagen, indtil jeg tænder radiatorerne igen. Jeg tænker dog bare, at den bruger gas på ingenting? Eller er det mig, der er helt galt på den? Radiatorerne i hele huset er jo helt slukket? Derudover så ved jeg ikke, om det er mindst lige så usundt for den, at den hele tiden tænder og slukker for flammen, som hvis jeg bare selv slukkede fyret om morgenen og tændte den igen om aftenen?

Eller er jeg måske helt galt på den med disse metoder? Hvad gør I andre?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:
Der er ikke noget af det du gør som er usundt for fyret. Den er beregnet til at kunne levere lidt varme og rigtig meget varme.  
Så om sommeren leveres der kun til opvarmning af det varme vand, og betyder så at der meget sjældent er flamme på fyret. Der sker det samme når du fravælger radiator varme. Så det er fyret bygget til.
Den kan også levere meget mere varme hvis vinteren skulle blive på - 20 grader og storm. Så du kan ikke pille ved fyrets "sundheds tilstand" på nogen måde.
Det eneste du kan pille ved er eventuelle besparelser. Det kan du måle ved at aflæse gasmåler hver dag og så køre en uge ad gangen med slukket på fyret og en uge med slukket på radiatorer. Men samtidig skal du tage hensyn til vejret.
Dit fyr er sikkert modulerende hvilket vil sige at blæser, flammen m.m. kan gå op eg ned i fart/størrelse. Men det kan du nemt høre på den. Men hvis mindste flamme er for meget slukker fyret helt. Så selv om kontrollampen for flamme er tændt kan det godt være på en meget lille flamme

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis