Ældre køkken strømudtag til elradiator?

Hej LDS

Første indlæg fra mig.

Situation
Jeg er ingen ørn til el udover hvad jeg kan slå op på nettet.

Vi har i vores køkken et gammelt strømudtag, som vi ikke bruger. Da vi købte huset sad der en el radiator tilsluttet på 2 faser med klemmer, som er pillet ned pga renovering. Den vil vi gerne have op igen, MEN jeg glemte lige at notere/tage billed af hvordan den var sluttet til.

Spørgsmål:
Er det lovligt og forsvarligt at slutte den til dette strømudtag + hvilke to udtag skal jeg i givet fald bruge?
Umiddelbart vil jeg formode Brun ledning på radiator til 1 (fase) og Blå til 2 (nul). Men fasens tilslutning i bunden gør mig usikker. Har aldrig stødt på et ligende udtag før.

Håber nogle kan hjælpe med et input.

1. Ledning (fra top) - L(fase)
2. Ledning - N(L) nul
3. Ledning - Jord
4. Ledning - Styreleder
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Spørgsmål:
Er det lovligt og forsvarligt at slutte den til dette strømudtag + hvilke to udtag skal jeg i givet fald bruge?
Umiddelbart vil jeg formode Brun ledning på radiator til 1 (fase) og Blå til 2 (nul). Men fasens tilslutning i bunden gør mig usikker. Har aldrig stødt på et ligende udtag før.

Håber nogle kan hjælpe med et input.

1. Ledning (fra top) - L(fase)
2. Ledning - N(L) nul
3. Ledning - Jord
4. Ledning - Styreleder

 

Det ser ud som om ledning 1 i kronemufferne er styreledning (evt. natsænkning). 2 (orange) er en fase, 3 (sort) er en fase, 4 (rød) er en fase, 5 (blå) er nul og 6 (gulgrøn) er jord.
Din angivelse af
1. Ledning (fra top) - L(fase) Styreledning
2. Ledning - N(L) nul  Nul
3. Ledning - Jord  Jord
4. Ledning - Styreleder Fase
Du har en fase i 4 og nul i 2. Jeg har mærket min opfattelse af forbindelserne med fed skrift.
Er den viste tilslutning den originale til ovnen?

fase
Den viste tilslutning er korrekt HVIS der på ovnens mærkeplade står 230V
Man vil tilslutte de forskellige ovne i huset så de er fordelt over de 3 faser. Altså nogen til den orange leder nogen til sort og nogen til den røde / brune.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis ikke trådstarter var forviret fra start så er han da blevet det nu......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Og dit forslag til forbindelser er?

fase
Ok Smarte Ka`l

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
De herrer

Mange tak for input. De er værdsat.

Jeg tager med mig at det er den orange og blå ledning i kronemuffen som gir mig hvad der er brug for.
Og at der er flere faser ind i stikdåsen (rød og sort) som ikke er sat til. 

Stikket sidder på en væg hvor der ikke vil have været ovn før. Og er helt sikkert oprindeligt fra 1979. Men der har været natsænkning i tidlige relæ, hvilket kan forklare styreledning og oprindeligt brug til el radioter også. Relæet er nu skiftet til et nyere.

El radiaoteren har en blå og rød ledning som jeg prøver at sætter til.

God aften
Gir en melding når det er afprøvet.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis