Erfaring med IKEA Lakene indbygningsspot

Hej.

Er der nogle, som har erfaring med IKEA Lakene indbygningsspot? https://www.ikea.com/dk/da/p/lakene-led-indbygningsspot-opalhvid-90332241/

Jeg skal til at renovere kælderen, og kunne godt tænke mig spots i loftet. Eftersom det er i kælderen, er der selvsagt ikke meget lys i forvejen, så er der knald nok på de spots? Hvad er der er prismæssigt fornuftige alternativer, der IKKE kræver en masse luft over sig? 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er er knald nok på hvis du har tilstrækkelig antal. Måske 1 stk. pr. 2 kvm.
Der er mange andre med lignende specifikationer men ikke til den pris.
19,00 kr/stk kalder man næsten latterlig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Efter at have læst til frem og tilbage, tænker jeg, at 1 spot pr. 2 kvadratmeter er lidt til den lave side? Jeg havde selv tænkt 1 spot pr. 1-1,5 kvadratmeter.

Jeg forestiller mig også, at de er svære at slå prismæssigt. Jeg kunne godt gå lidt op i pris, men jeg vil simpelthen ikke flere flere hundrede kroner pr. spot. Desuden vil jeg helst undgå 12v, da en transformer bare giver flere muligheder for defekter. 
Måske off topic 🙂
Jeg har ikke prøvet disse.. jeg kan ikke huske modellerne, men jeg har prøvet nogle fra Nordtronic, det var virkelig en dejlig samlekvalitet.. (prisen var også højere)
Nordlux har jeg også prøvet, de var væsentlig mere blik-agtige end Nordtronic..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg tror bestemt gerne, at nogle er udført bedre og nemmere at arbejde med. Men om det retfærdiggør en pris der er mange gange højere, ved jeg ikke. Det er trods alt ikke en altertavle :) 
Det man skal tænke på er at loftet er "ødelagt" af alle de huller. Så når man vælger spots så er det for en længere årrække, da man ikke sådan lige kan skifte til noget andet.
Jeg har omkring juni måned 2019 monteret 30 spots 230 v fra detled. De kostede omkring 249,00 pr. stk. Det var i gange, værelser og køkken i almindelig parcelhus
Her efter 6-7 måneder er der reklamation på 7 stk. af dem. Så det er ikke altid prisen der afgør holdbarheden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg købte et par stykker af dem, for at vurdere om jeg kunne bruge dem i min kælder.
Jeg valgte noget andet, fordi:
  • De kan kun installeres i max 25mm plade
  • Lyset er 3000K  - for koldt til min smag.
  • Spottene har en dejlig stor spredningsvinkel, men det betyder også at de blænder, vis der er meget lavt til loftet, som i min kælder.
  • Her ud over kan pæren ikke skiftes, hvilket kan løses ved at købe en stak ekstra spots, så man har noget at skifte med.
  • Endelig, så husker jeg det som, at de havde en anden diameter end andre spot, hvilket vil besværliggøre udskiftning af dem.
Gode pointer fra jer begge. Mange tak. Spots fra IKEA er nu ude af billedet. Og måske er spots generelt ude af billedet. Jeg skal lige genoverveje om det virkelig er det værd, og om jeg ønsker at gennemhulle nye lofter. 
Og lige den sidste ulempe ved IKEA spot er, at installationen skal laves i rør i henhold til deres dokumentation

wwww.elbogen.dk - Din El guide
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis