Problemer med gulvvarme

Hej LDS.Har netop overtaget et hus med et Wawin Tigris 8014 gulvvarmeanlæg. Har aldrig haft gulvvarme før, så jeg har ingen anelse om hvad anlægget går ud på.Jeg indstiller bare de trådløse termostater i hvert rum, og så regner jeg med det virker. Men jeg synes det virker som om det ikke fungerer optimalt.Der er 5 sløjfer (2, 3, 4, 5, 6).
Nr. 3 og 6 er dem der er problemer med. Nr. 3 er i stuen og nr. 6 er badeværelse. De andre er kontor, soveværelse og børneværelse, rum hvor der gerne må være en lidt lavere temperatur (ca. 20, soveværelse dog ca. 17) men i stuen og badeværelse ville det være rart med omkring 22. Det har jeg så kodet termostaterne til, men de når aldrig op på den ønskede temperatur. Lige nu viser stuen fx. 21,3, og den er sat til 22,5 hvilket den har været i mange dage/uger. Der sker ikke rigtig noget. Det samme på badeværelset, hvor de enestegange den når den ønskede temperatur er, når nogen har været i bad. Men så falder den igen. Er der nogen der har nogle simple forslag til hvad jeg kan gøre inden jeg tilkalder en vvs eller ringer til Wavin?
Jeg kan sige at nu har jeg prøvet at skrue på termostaten til venstre. Den stod på 1 og nu har jeg skruet den op på 1,5 og så har jeg sat den ønskede temperatur i stuen til 24 grader. Så er jeg spændt om der er en forandring i morgen. Men gode ideer modtages : )
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har termostater i stue m.m. med display på kan du sikkert se en pil der viser om der kaldes på varme. Hvis den viser at der kaldes på varme hele tiden så er det den samlede blandesløjfe temperatur der er for lav.
Så det at du skruer op for den fælles termostat til venstre vil helt sikkert hjælpe. Men den skal nok lidt længere op for at du kan mærke det.
Sidder er en termometer som viser vandtemperaturen skal du nok ikke gå over 33-34 grader hvis der er trægulve.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok. På displayet i fx. stuen kan jeg se at den kalder på varme. Det har den gjort hele tiden. Men rart at høre at løsningen kan være at dreje på termostaten til venstre. Jeg vil prøve at give den lidt mere power. Jeg synes ikke jeg kan se noget termometer på anlægget... og ja, det er trægulve. 
Når der kaldes på varme konstant så er det fordi der ikke kan leveres nok nede fra fordeler. Altså skal du højere op i temperatur som du er begyndt på.
Men generelt har man den bedste komfort når der er konstant varme på gulvet. Så hvis termostaten skrues op nu kan du med fordel skrue den ned til forår, og så huske hvad du skal gøre næste vinter når du fryser.
Du kan for næsten ingen penge købe termometer som kan sidde på for deler med en lille fjeder rundt om røret. LINK Husk at der måske er fragt på. denne pris 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok. Der er jo sådan en brunata aflæser som kan vise forskellige ting når man trykker på knappen. Så kommer der forskellige displays. Fx var der en der viste 29 gr. Kan det være vandtemperaturen den beskriver?
Det er din afregnings måler i forhold til fjernvarme selskab. Der ser du forbrug samt fremløbs, retur, og afkølings temperatur,

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis