Svævebane stolpe

Aften alle.
står og snart skal montere en svævebane og har lidt af en udfordring så håber i kan hjælpe.
det drejer sig om den ene stolpe den skal kunnen modstå et træk på ca 300kg. så spørgsmålet er hvor langt skal den graves støbes ned og hvor stor skal stolpen være? den skal være ca 240cm over jord højde, resten håber jeg at der er nogle der kan hjælpe med i den anden ende er der et stort træ så der er igen problemer.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Jeg ved ikke hvor du har de 300 kg. fra. Hvis man løfter en person lige op så er det korrekt med 100 x 3 i sikkerheds faktor. Men når man strammer en wire op så stram så man kan køre på den som svævebane har jeg lært at der skal 10 x personens vægt + det man strammer op med for at wiren hænger der. Husk der også engang imellem kommer en voksen op på den
Så det er nok ( 100 kg. x 10 ) + 300 altså 1300 kg.
De gamle elmaster gravede vi 1/5 ned af deres længde. så en 7,5 m mast blev gravet 1,5 m ned. Og den kunne ikke holde til ret meget sidetræk. Hvis der var tale om en endemast hvor trækket var større skulle der enten barduner på eller skråstiver. Ved skråstiver skulle der laves "rodbardun" altså en stålwire omkring masten og ned i jorden og der igennem et hul i en armeret flise.
Hvis du har en gammel elmast på 18-20 cm i diameter og så graver den 1,8 m ned så vil jeg endda ikke tro at den alene kunne holde,
Så du skal have konstruktionen lavet så der er skråstivere til at holde det på plads. Nu kan børnene jo ikke hoppe 2,4 m op for at komme i stolen så du skal alligevel have lavet en trappe og en start platform.
Så 2 hoved stolper med f.eks. 60 cm afstand og en på tværs oppe i 24 m som din wire med strammer har fat i. 2 trappevanger der går skråt op til de 2,4 m. Disse kan godt have en afstand i bunden på 1,2 - 1,5 m. De graves 0,5 m ned og under bunden sættes en flise så de ikke synker yderligere i på grund af trykket oppefra.
De 2 hoved stolper graves 1 m ned og i bunden skrues en stolpe i mellem dem vandret. det er fordi trækket vil jo prøve at få hele arrangementet til at tippe. Dvs. de 2 hoved stolper trækkes op af jorden. Dette forhindres af tværstolpen under jorden.
Imellem disse 2 trappevanger laver du trin og længere oppe en startplatform.
Me den konstruktion vil jeg tro at du kan lave det med 10 x 10 cm stolper
Skal du tænke på legeplads sikkerhed så inddækkes trekanten ved hver side af platform med krydsfiner, så der ikke er chance for at en tørklæde eller andet kan komme til at sidde fast og lave en kvælning ved start.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det sidste er jeg ikke helt enig i. Der er jo ikke nogen livsfare ved at falde ned med en sådan mindre svævebane.
Jeg hjalp et barnebarn i gang på en noget voldsom svævebane på et kursus sted. Netop som han skulle afsted havde møtrik under sædet skruet sig løs og sædet faldt af. Jeg kunne forudse at han ville komme til skade ved at blive slynget ind imod stolpen i den anden ende, så jeg råbte til ham om at give slip når han var nærmest jorden. Han lyttede til og var modig nok til at tage det mindre skrald. Der var lidt hudafskrabninger men det heler jo af sig selv.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har du diskuteret det med en "forælder" = "curling-person"* hvor blot det at swipe den forkerte vej på I-Pad er ok for at sygemelde.! 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Mine børnebørns forældre er fornuftige De har arvet det fra - - - - - Av for  - ---  Jeg klappede vist mig selv lidt for hårdt på ryggen..
Undskyld tråd starter at vi kører din tråd lidt af sporet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
@EV- jeg slår dig ikke  - og (jeg personligt) mener at du har gjort det rigtige. givet muligheden for at blive voksen, med en god ballast.. . men sådan er "nutiden" ikke..
Men dette er måske "offentligt" * hvis kammerater bruger hjemlige legesager - så kan man (måske) ende i problemer..  
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ok * I rest my case her.. børnebørn og tidligere afprøvede konstruktioner. ,, men de går bare ikke længere, når der "djøffes"   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hej igen
den er monteret pt mellem 3 træere men det ene er lidt for svagt så det bøjer lidt derfor man er begyndt at overveje andre løsninger
det med de 300kg er en oplysning vi fik fra dem der solgte svævebane sættet så at sige derfor gik jeg ud fra det.

det er kun til børn denne svævebane
Du kan som Erik skriver lave nogle ankre omkring stolpen, ved at montere nogle brædder på tværs under jord. Det kræver dog at der bliver gravet en solidt stort hul 
Men du kunne også bygge en trebenet buk der består af et stort A med et ekstra ben og tværstivere... forestil dig at du sætter 3 stk A'er sammen, til en pyramide. Hvis du så forlænger bundene af A'erne (stolperne), ned i jorden, så du har 3 punkter i stedet for et, og så har trækket på toppen af A'et, så skal der rigtigt meget til at trække det op.

Jeg har som spejder brugt det princip flere gange, og det holder.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg kigger lige over på naboens svævebane. Han har bygget med 2 stolper som jeg beskriver. Men i stedet for den skrå trappe har han levet et legehus med fladt tag. Oppe fra taget er så "start rampen"
Sider i legehuset danner så den berømte stærke trekant konstruktion. Ved at de 2 sider bliver beklædt med krydsfinerplader så bliver de stærke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis