Kælder / fugt / utæt vinduer / isolering

Hej Lav-det-selv'er

Mig og manden har lige købt et hus, med en høj kælder.
Vi er gået i gang med at fixe det ene værelse men har opdaget skimmelsvamp på nogle af væggene. Og ligeledes utætheder ved vinduerne (fra 60'erne).
Der har været nogle tynde "træ" plader på væggene vi har hevet ned. På den ene væg (ydervæg) er der træramme med flamingo isolering. Vi har dog haft isoleringen ude og fundet skimmelsvamp.

Der har boet en gammel mand i det kæmpe 200m2 hus, så gætter på han ikke har haft brugt den 100m2 kælder i nogle år og derved er svampen kommet.

(Der lugter ikke af fugt i kælderen og væggene er "fugtige".)

Min plan var at
1) Fjerne isolering og trærammen fra den væg.
2) Rense hele rummet ned for svamp. 
3) Tættne utætheder i vindue med en fuge (Ved ikke med hvilken type fuge?)
4) Sætte ny træ ramme og nyt flamingo i den væg jeg har fjernet det fra. og sætte fibergips (fermacell) op på væggen.
5) Spartle og male alle væggene i rummet + vindueskarme. (Så de 3 andre vægge ikke har noget isolering men blot renses, spartles og males)

Mener i dette lyder som en solid plan? Eller er der andre anbefalinger?

I så fald det en fin plan: 
Skal der dampspærre under fibergipsen eller er det dumt når det er en kælder?
Burde jeg ligeledes isolere de andre vægge?
Hvilken fuge vil i anbefale til at tætne vinduerne?

Takker for alle råd i sidder med :)

(Vi har ikke plads i budgettet til at sætte proffesionelle på)

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du sætter ny isolering op så er chancen for at der kommer svamp igen høj. Isoleringen spæret fugten ( der kommer udefra ) inde og skaber grobund for svampen. Af samme grund er forsatsvægge ikke længere anbefalet i kældre uanset om der bruges træ eller fibergips som beklædning.

Hvis du gerne vil isolerer er anbefalingen st du bruger nogle særlige gasbeton/kalcium plader der kan tåle fugten fx ytong multipor eller skamowall.
Det giver et godt resultat, men pladerne er ikke billige.

Alternativt ville jeg undlade isolering det har jeg gjort i min egen kælder.

Når du renser svampen ned så brug en ordenligt maske under arbejdet.


Ask
Ja tiderne skifter og metoderne ligeså ............... for ca 20 år siden da jeg selv renoverede min kælder, var opbygningen med træ , isolering , gips og undlade dampspærre , ........... og det har da holdt lige siden , men dertil skal så også siges at kælderen er mekanisk ventileret 365 dage om året ........ og ja skulle jeg gøre det samme i dag ville jeg bestemt bruge y-tong pladerne ........

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også