Jordforbindelse

Jeg skal snart ha' støbt gulv i min tilbygning, og så får jeg at vide, at armeringsnettet i gulvet skal jordforbindes, men også at det er forskelligt fra elektriker til elektriker, om man gør det :shock:

Er der lovkrav på dette område :?:

Den ene del af betonpladen er bryggersgulv, den anden værelsesgulv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mener at have læst at der skal etableres jordforbindelse hvis der er tale om vådrum ellers skal der ikke.
Jeg har ikke lavet jordforbindelse i min tilbygning som skal bestå af 2 alm. værelser.
Jeg ved det ikke, men mon ikke det kun er badeværelse (badekar/bruser) der kaldes vådrum? Områder med håndvaske og uden gulvrist kaldes vådzone.
Spørgsmålet er så om dit bryggers har vådzone eller er vådrum? Hvis du har gulvrist så er der nok tale om vådrum, hvis der er nogen logik i tingene.
Nå, nu kan jeg selv give en del af svarene :roll: :arrow:

Definition på vådrum se flg. link:
http://www.by-og-byg.dk/udgivelser/publikationer/anvisninger/by_og_byg_anvisning_200/krav_og_anbefalinger.htm

Vedr. jordforbindelse se flg. link:
http://www.by-og-byg.dk/udgivelser/publikationer/anvisninger/by_og_byg_anvisning_200/elinstallationer.htm

Jeg ved stadig ikke, om jeg skal jordforbinde armeringsnettet i mit bryggers, da der ikke er områder med badekar eller bruser, som det er nævnt i det sidste link.

Nu har jeg talt med min elektriker, det kunne jeg bare ha' gjort noget før :idea:
Han siger at mit armeringsnet skal jordforbindes.
Ellers tak for input ErikP biggrin
Hej

Jeg ved at i alle vaadrum skal armeringnettet jordforbindes, eller som det hedder korrekt udligningsforbindes.

En anden ting er saa, at det kan naesten ikke betale ikke at goere det, det koster saa lidt, naar nu man er igang.

Naar jeg nu skal til at renovere mit gamle hus, fra 1926, saa har jeg tankt mig at udligningsforbinde alle de steder jeg stoeber. Men jeg er jo nok ogsaa miljoeskadet, jeg er elektrikker.
Annonce
Jeg ved godt at det er lovkrav og jeg har da også gjort det i mit badeværelse. Jeg forstår bare ikke hvorfor man skal gøre det.

Hvis der var elektrisk gulvvarme, således at gulvet enten ville blive forbundet til nul eller fase ved defekt kabelisolering, så kan jeg forstå det. Men hvis der ikke er elektriske installationer i gulvet er det da ligegyldigt, eller?

Hvis gulvet har jordforbindelse og du stikker fingrene i stikkontakten slår HPFI relæet fra. Hvis gulvet ikke har jordfobindelse løber der ingen strøm HPFI relæet slåt ikke fra men du mærker heller ikke noget......

Eller ?

mvh
Jens
Jeg er helt på linie med Jens, jeg fatter ikke hvorfor man skal gøre det.

Det eneste jeg kan se er hvis man lægger kobberrør som gulvvarme,
ellers ikke.




Yamsen

Mus fjærter ikke som hest, uden at røv revne...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis