Hjortetakolie - lav det selv..

Jeg ved at hjortetakolie er en sort tyktflydende væske lavet ved destillation af hjortetakker, ben, brusk, horn og hår - men hvordan laver man det "stads" i praksis?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med mindre man er masochist skal man holde sig langt væk fra hjorttakstolie - det stinker ad helvede til.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Den dunk jeg har stående er mindst 30 år gammelt, og den skal man kun nærme sig iført gasmaske og en skarpladt skyder med den stive ladning.  

Jeg beundrer dig for dit gå-på-mod.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg er ikke så sart Rantzau.   Jeg er ret sikker på jeg kan skaffe masser af dådyrgevir, ben og brusk samt hårpels - og jeg kan osse nok finde ud af at koge det. Udfordringen er destillationen - mon det bare skal koges ind til en klæbrig masse, eller..?
Jeg har forhørt mig lidt omkring. Du skal bare lade det koge ind i laaang tid - i nabokommunen   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Selvfølgelig tager jeg hensyn til mine omgivelser, forsøget påtænkes nok gjort ved stranden på østFyn - når vinden kommer fra vest (langt væk fra min hjemstavn)   så er der heller ikke så langt at slæbe "remedierne" fra en lokal dyrehave i området.   
Af almindelig nysgerrighed:
Hvad bruges det stads til?

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Især mod råvildt som kan finde på at hærge ens havebeplantninger.

Jeg har på det seneste osse hørt noget om tørdestillation, vist lidt ligesom når man udvinder trætjære fra en brændekule..
Så må jeg bare håbe stanken ikke når helt til Sjælland  

Hjortetaksolie skulle efter sigende også være velegnet til at holde svigermødre på afstand.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Brugte hjortetaksolie til brunering/sort anløbning af nogle knive for nogle år siden. Jeg er helt enig i, at det stinker - og det bliver ikke bedre af at man hælder det på 300 grader varmt stål, vil jeg understrege.
Men resultatet blev faktisk godt...

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis