Forbedre rullelejer i hjul?

Jeg har nogle hjuldolly'er med rulleleje indeni med elendig tolerance. Der er nok en millimeter luft rundt om hele lejet. Jeg syntes ikke de kørte så godt, og havde derfor købt noget molybdænfedt jeg ville pakke lejet i. Blev opmærksom på den dårlige pasform, da jeg skilte dem ad.
Hvad gør en klog mand?
Finder nye hjul og lejer? Og i givet fald hvor? De skal kunne holde til ret meget vægt.
Eller en billigere løsning med masser af fedt i? Eller skal man prøve at modificere dem med en bøsning af en art, udenom den fjederkappe der holder rullerne inde.
Billeder nedenfor. En af rullerne ser ud som om den er knækket, men det er bare lidt plastic fra ophænget der ligger henover på billedet.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fedt imellem leje og hjul vil nok ikke hjælpe overhovedet.
Det er nok svært at lave så tynd en bøsning men der kan jo så drejes ekstra af hjulet så det passer. Men det er måske billiger at købe nye hjul.
Når det som det her ikke kører vildt hurtig rundt så kan man fuske sig igennem meget.
Jeg har nogen gange hugget en masse kørneprikker hele vejen rundt i hjulet / aksel, det rejseer overfladen en smule og lejet kan presses ind. Men der er nok rigelig luft til at det kan virke her.
Så kan du klippe en strimmel kobberfolie som værktøjsmagere og maskinarbejdere bruger til mellem læg i værktøjer. Men det har du måske ikke til rådighed
Der kan laves en strimmel ved at lægge køkken alu folie sammen i en strimmel. Man kan købe noget der hedder ekstra kraftig som er 0,012 mm så 5 gange af det vil ca. passe. Når du har lavet strimmel skal det nok bankes flad inden det sættes 1/2 ind og lejet kommer i og tager det med resten af vejen
Der kan også klippes en strimmel smergellærred.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
En tykkere aksel ville kunne fjerne det sløre der er, hvis det er i selve lejet der er sløre.
Er der en yderring, og det er den der er løs, kan div mellemlæg være vejen frem.


Vi prøver igen, i morgen --
Her et eksempel på nyt hjul. LINK Jeg ved ikke om den passer i størrelse, men til 39,00 kr/stk kan det ikke betale sig at ofre meget krudt på det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ser om jeg kan klippe et mellemlæg og tester det på én af dem - ellers er link til hjul et rigtigt godt bud. Havde selv svært ved at finde nogen der kunne tage noget vægt. Tak for hjælp indtil videre. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis