Trappe som skal støbes

Jeg skal i gang med at støbe en trappe, 2 trin, ved hvordan jeg skal gøre, men ved bare ikke hvad jeg skal bruge af materiale?

Skal jo graveet hul og støbt noget understøtning og så lave det første trin oven på via en ramme og så byg oven på, pus den sidst

men af beton eller Cemen

ser fem til en masse svar 👌👌

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er forskellige metoder. Jeg går ud fra at det er udvendig trappe til et hus.
Jeg ville lave en støbeskabelon af noget glat plade. Måske rigtig støbeplade. Formen kan laves med lægter udvendig så plader ikke bøjer ud når beton trykker. 1 lægte i hver side peger noget bagud så den kan fastgøres nogen stykke uden for trappehul. Der bankes et par tilspidsede lægter / pæle ned i jorden.
Sæt støbeform fast på huset i rigtige højde ( husk at tage hensyn til overflade tykkelse, og lige store trin), og skrue den fast uden for i de 2 stumper lægter / pæle. Når den er fastgjort skrues en stump eller en skrue lige under så det er let at ramme igen senere. Støbeform tages væk igen, og smøres ind i olie.
Det er bedst at støbe den i et hug, og så lave afslutning bagefter.
Altså grave ned til 90 cm dybde ( frostfri )
vaske husets sokkel, så der bliver lidt vedhæftning. eventuelt bore nogle 6 mm huller og skrue karmskruer ind, så de sidder og hjælper med at holde det sammen..
Hullet fyldes op og du kommer nu med din støbe form ind over. Denne kan så skrues fast til huset og lægges af på opmærkning på lægter / pæle
Formen fyldes op og du sætter borehammer ind imod formen og vibrerer dermed overfladen ud imod formen, så eventuelle luft bobler minimeres. Beton rettes af langs overkanten på både 1. og andet trin.
Det støbes med støbemix som er en blanding af sand og grus ( små og store sten ) Blandingsforhold og mængde kan du se i Ålborg Portland mængdeberegner
Dagen efter tager du formen af og der kan påføres pudslag. Denne blandes af støbesand og cement uden sten i.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis