Hvilken skruemaskine?

Hvilken skruemaskine/boremaskine er som minimum stærk nok til at kunne bruges til et 100mm jordbord og uden at tage skade? Min gamle 12v kæmper. Er der et minimum newton meter antal jeg kan gå efter. Jorden her omkring er typisk leret.

Hvilken skruemaskine/boremaskine er som minimum... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hvis der er sten og rødder hjælper et `maskin` drevet bor vel ikke meget.....da jeg havde samme udfordring brugte jeg en skovl og en økse samt det omtalte håndbor hvor det gav mening.....

skrevet af en mand som ikke har prøvet et benzindrevet bor, så måske et sådan bare kan skære sig igennem trærødder og flytte på sten?

tænker at hvis det kan så er det en proff udgave og ikke noget man bare køber fordi man har 10 meter hegn som skal i jorden.
Der skulle ned støbes ca. 100 galv.jernstolper til noget hegn omkring en fabrik.  
Jeg har der kørt med en lejet bensin drevet pælebor. Det var i lerjord med sten m.m. Det var nærmest livsfarlig da den nemt slynger 2 mand rundt når den rammer en sten på knytnæve størrelse eller lidt mindre.
Jeg ved godt at man holder på speeder med den ene hånd og straks den slår sig rundt så slipper man. Men det giver et ordentlig ryk i kroppen.
Så efter 10-20 stk. gik jeg over til hånd skovl og spade.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det er derfor jeg er glad for skridkoblingen, så kan jeg holde boret, og når at slippe gassen inden det det bliver for besværligt at holde boret.Som nævnt gik det fint med ø 200 mm huller i ler, her var også sten og rødder, så må man jo hive boret op og fjerne forhindringerne, en kloakrenser er god til at fiske op men, når stenene er banket løse. jeg borede en meter ned i dybden.Var på en messe med arbejde, hvor vi kikkede på et Makita jordbor, her fraråde Makita sælgeren at vi købte sådan et, netop fordi det ingen skridkobling havde.

Jeg lavede sådan et borestyr, som kan sættes fast med pløkker så kan man få hullet plasteret rimelig præcist, og jorden ender ikke nede i hullet igen.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har i mange, mange år brugt en pælespade. Justerbar bredde og piller sten op. Hurtig at arbejde med. To lange håndtag der på kryds ender i et sæt skeer.

Vis jeg skulle sætte hegn op med 100 stolpehuller, ville jeg have lejet mig en minigraver med jordbor på.

Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis