Hvilken skruemaskine?

Hvilken skruemaskine/boremaskine er som minimum stærk nok til at kunne bruges til et 100mm jordbord og uden at tage skade? Min gamle 12v kæmper. Er der et minimum newton meter antal jeg kan gå efter. Jorden her omkring er typisk leret.

 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nok bedre at købe et elektrisk jordbor..
Men ellers er en mørtelomrøre, måske en mulighed.
Jeg har sådan en Makita omrøre, der er dejligt stort håndtag, har brugt den et en ø 130 mm borekrone, i murestensvæg, det klarede den uden at lyde belastet.


Vi prøver igen, i morgen --
Du får ikke en batteri maskine til at kunne holde til arbejdet med jordbor. Almindelige elektrisk boremaskine holder heller ikke længe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok. Har en cementrører. Men ved ikke om den kan holde til at støde på sten og rødder. 

 

Du kan få et elektrisk jordbor til 1100 kr, Link
Hvis det kun er til en opgave, kunne du jo også leje et benzindrevet jordbor.
(siger manden der selv har et benzindreven jordbor     )

Vi prøver igen, i morgen --
Men ulempen ved cementrører og elpælebor er jo ledningen. Ledt besværligt når man skal bore hul 200 meter væk fra nærmeste stikkontakt.
Benzindrevne har læst er så stærke så selv om man er to om den, kan man blive slynget omkuld når boret sætter sig fast i en sten eller stor rod. 

 

Annonce
Hvis du skal have en maskine der holder så gå efter en med metal gearkasse. Jeg forestiller mig alle prof mærker har sådan en. Men prisen  er et stykke over hvad  du giver for et elektrisk eller benzin drevet pælebor.
Axell skrev den 30-01-2020 22:10:14

Benzindrevne har læst er så stærke så selv om man er to om den, kan man blive slynget omkuld når boret sætter sig fast i en sten eller stor rod.

Du vil jo få samme problem med en boremaskine, her har du jo ikke det store håndtag at holde fast i.
Jeg har et billigt Kineser benzindrevet bor, jeg har boret ø 300mm huller i lerjord, ene mand det er ikke noget problem, den har en indbygget skridkobling, så har aldrig haft problemer.
(men der findes benzindrevne uden skridkobling, dem skal du gå udenom)
Nu betyder det jo også meget hvordan boret er udformet, for hvor meget det tager fat.

Men er det kun ø100 mm huller, var et almindelig håndbor jo også en mulighed.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har et 14cm fra harald. Et knokkel at bruge med alle de sten og rødder der er mange steder her.

 

Ja  en spritny kan fås fra kr 1200,-, men hvis det er til få huller er det jo dyrt ,,,,,, og uanset om du har en manuel eller en benzin-model er det et knokkelarbejde når jorden er fuld af sten ........ 

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Kan ikke finde nogen med skridkobling. Måske hedder det noget andet. Men har nu bestilt et håndbor. Måske rækker det.

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis